Informacje WOK
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
- nr tel. Zarządzania Kryzysowego Powiatu Słupeckiego – 63 275 86 25
- nr tel. Sekretariatu Starostwa Powiatowego w Słupcy – 63 275 86 00
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Słupcy wspomaga działania Starosty w wykonywaniu zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i współdziałania z innymi podmiotami publicznymi i prywatnymi w tym zakresie.
Do głównych zadań PCZK należy:
1) pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
2) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
3) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
4) współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
5) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
6) dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum;
7) realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
PCZK może pracować w trzech trybach:
- zwyczajnym – zapewniając wymianę i przepływ informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego (monitoring);
- alarmowym – w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej lub jej symptomów;
nadzwyczajnym – w przypadku ogłoszenia stanu klęski żywiołowej i w przypadku uruchomienia systemu kierowania bezpieczeństwem narodowy
Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego w Słupcy jest organem opiniodawczo – doradczym Starosty Słupeckiego w sprawach zarządzania kryzysowego.
Do jego ustawowych zadań należą:
- ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i ich prognozowanie,
- przygotowywanie propozycji działań i przedstawianie staroście wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w Powiatowym Planie Zarządzania Kryzysowego.
- przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami,
- opiniowanie Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego.
Szefem PZZK jest Starosta Słupecki, który kieruje jego posiedzeniami.
Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego działa na podstawie Ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1401) oraz Zarządzenia Nr 97/2020 Starosty Słupeckiego z dnia 30 września 2020 roku.
KOMISJA BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU
W celu realizacji zadań starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, utworzona została komisja bezpieczeństwa i porządku (art. 38 a w związku z art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym – Dz. U. z 2020 r. poz. 920).
Komisja bezpieczeństwa i porządku realizuje zadania w zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego do których należą m.in.:
- Ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,
- Opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- Przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- Opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- Opiniowanie projektu budżetu powiatu w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- Opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego,
- Opiniowanie innych programów dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
Dystrybucje tabletek jodku potasu
Ostrzeżenia i komunikaty
Ostrzeżenia meteorologiczne
Ochrona Ludności i Obrona Cywilna
Sygnały alarmowe
Alarmowanie i ostrzeganie
Sygnały alarmowe i ostrzegawcze przekazywane są przez syreny alarmowe (niektóre syreny posiadają możliwość emitowania alarmów i komunikatów głosowych) oraz środki masowego przekazu – radio i telewizję. W niektórych gminach, powiatach i województwach wykorzystywane są także inne sposoby informowania ludności np. wiadomościami tekstowymi (SMS) poprzez sieć telefonii komórkowej, megafony oraz powiadamianie od domu do domu.
Alarmy
Alarm ogłaszany jest w przypadku wystąpienia zagrożeń trzyminutowym sygnałem modulowanym. Odwoływany jest przez trzyminutowy sygnał ciągły.
Ostrzeżenia
Ostrzeżenia przekazywane w przypadku kiedy istnieje ryzyko wystąpienia zagrożeń. Komunikaty ostrzegawcze przekazywane są w środkach masowego przekazu.
Sygnały alarmowe
Ogłoszenie alarmu:
- sygnał akustyczny: modulowany dźwięk syreny w okresie trzech minut,
- w środkach masowego przekazu: powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm (przyczyna, rodzaj alarmu itp.) …………… dla …………..,
- wizualny sygnał alarmowy: znak żółty w kształcie trójkąta lub w uzasadnionych przypadkach innej figury geometrycznej.
Odwołanie alarmu:
- sygnał akustyczny: ciągły dźwięk syreny w okresie trzech minut,
- w środkach masowego przekazu: powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Uwaga! Odwołuję alarm (przyczyna, rodzaj alarmu itp.) …………… dla …………..
Komunikaty ostrzegawcze
Uprzedzenie o zagrożeniu skażeniami:
- sposób ogłoszenia komunikatu poprzez środki masowego przekazu: powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Osoby znajdujące się na terenie ……………… około godz. ….. min. ….. może nastąpić skażenie…………………………… (rodzaj skażenia) w kierunku ………………….,
- sposób odwołania komunikatu poprzez środki masowego przekazu: powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu …………………. (rodzaj skażenia) dla ………………
Uprzedzenie o zagrożeniu zakażeniami:
- sposób ogłoszenia komunikatu poprzez środki masowego przekazu: formę i treść komunikatu uprzedzenia o zagrożeniu zakażeniami ustalają organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
- sposób odwołania komunikatu poprzez środki masowego przekazu: powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu …………………. (rodzaj zakażenia) dla ………………
Uprzedzenie o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska:
- sposób ogłoszenia komunikatu poprzez środki masowego przekazu:powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Informacja o zagrożeniu i sposobie postępowania mieszkańców ………………. (rodzaj zagrożenia, spodziewany czas wystąpienia i wytyczne dla mieszkańców),
- sposób odwołania komunikatu poprzez środki masowego przekazu:powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu …………………. (rodzaj klęski) dla ………………
UWAGA! Syreny wykorzystywane także są w ćwiczeniach przeprowadzanych przez wojewodów. Informacja o takim ćwiczeniu przekazywana jest przez wojewodów do mediów co najmniej dobę przed przeprowadzeniem ćwiczenia.
Pamiętaj:
nie wpadaj w panikę, dawaj przykład rozumnych zachowań.
jeżeli usłyszysz dźwięk syreny alarmowej, włącz radio lub telewizor na lokalną stację, słuchaj komunikatów o zagrożeniu i postępuj zgodnie z poleceniami,
sprawdź miejsca pobytu domowników i osób z najbliższego otoczenia, poinformuj ich o niebezpieczeństwie,
gdy jesteś poza domem, skontaktuj się z najbliższymi, informując ich o sytuacji, miejscu swego pobytu oraz o sposobie dalszego kontaktowania się,
Alarm bombowy
Alarm bombowy
Jak postępować w sytuacji zagrożenia atakiem bombowym:
jeżeli zauważyłeś przedmiot (pakunek, torbę, urządzenie, itp.) niewiadomego pochodzenia pozostawione bez opieki, co do którego zachodzi podejrzenie, że może to być (może w nim być) bomba. Nie dotykaj! Nie zaglądaj! Postaraj się zabezpieczyć miejsce znalezienia przedmiotu, by uniemożliwić dostęp do niego osób trzecich – o jego zlokalizowaniu natychmiast powiadom administratora obiektu lub policję.
Jeśli widzisz „bombę”, to ona „widzi” też ciebie, a to oznacza, że jesteś w polu jej rażenia.
Jeśli otrzymasz informacje „o bombie” telefonicznie lub e-mailem:
- zachowaj spokój, nie wpadaj w panikę, nie odkładaj słuchawki,
- nie lekceważ informacji o „bombie”, rozmawiaj konkretnie i rzeczowo, zapamiętaj jak najwięcej informacji,
- przedłużaj rozmowę (np. Udając trudności w zrozumieniu) by uzyskać jak najwięcej szczegółów,
- zapisuj lub nagraj przebieg rozmowy, czas, sposób mówienia dzwoniącego, przekazaną informację,
- jeśli informacja dotarła e-mailem – zapisz i wydrukuj,
- o otrzymanej informacji powiadom administratora obiektu lub policję.
Sposoby postępowania w sytuacji alarmu bombowego
- pomyśl, którędy można się ewakuować z budynku, dworca, galerii handlowej lub innych zatłoczonych miejsc,
- odsuń się od ciężkich lub łatwo tłukących się przedmiotów, które mogą być przesunięte podczas wybuchu,
- pamiętaj by nie pozostawiać własnego bagażu bez opieki i nie przyjmować od obcych osób żadnych pakunków,
- ciekawość jest niebezpieczna – jak najszybciej oddal się z miejsca zagrożonego wybuchem; po drodze informuj o zagrożeniu jak najwięcej osób, będących w strefie zagrożonej lub kierujących się w jej stronę (informację przekazuj w sposób nie powodujący paniki),
- po ogłoszeniu ewakuacji zachowaj spokój, zabierz rzeczy osobiste (torbę, kurtkę, telefony komórkowe), sprawnie opuść zagrożone miejsce,
- po przybyciu policji na miejsce incydentu bombowego, przejmuje ona kierowanie akcją,
- w przypadku włączenia parkingu dla pojazdów w strefę zagrożenia, nie ratuj na siłę swojego samochodu (dotyczy to również innych cennych przedmiotów) – życie jest ważniejsze.
Zawiadamiając Policję (112, 997) podaj:
- miejsce znalezienia i opis przedmiotu, który może być urządzeniem wybuchowym,
- adres podłożenia urządzenia wybuchowego,
- w przypadku informacji przekazanej telefonicznie: dokładną treść rozmowy z informującym o podłożeniu ładunku wybuchowego,
- w przypadku informacji przekazanej mailem: przeczytać treść e-maila z informacją, godzinę otrzymania informacji,
- swoje imię, nazwisko, numer telefonu, z którego przekazywana jest informacja oraz godzinę,
- uzyskaj od policji potwierdzenie przyjęcia zawiadomienia.
Telefony alarmowe w razie niebezpieczeństwa:
997 – policja
112 – numer alarmowy
999 – pogotowie ratunkowe
998 – straż pożarna