Pozwolenia na sprowadzenie zwłok lub szczątków ludzkich z zagranicy
Krok po kroku
- Przygotuj wniosek (wzór wniosku) – pobierz, wypełnij i podpisz, pamiętając, że:
- Starosta Słupecki jest właściwy do wydania pozwolenia w przypadku gdy zwłoki lub szczątki ludzkie mają być pochowane na cmentarzu w powiecie Słupeckim.
- Wniosek może złożyć osoba uprawniona do pochowania o której mowa w art. 10 ust.1 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych tj. pozostały małżonek(ka), krewni zstępni, krewni wstępni, krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa, powinowaci w linii prostej do 1 stopnia lub pełnomocnik umocowany przez osobę uprawnioną do pochowania, a także osoba która dobrowolnie zobowiąże się do pochowania.
- Złóż wniosek wraz z wymaganymi załącznikami w Wydziale Organizacyjnym – osobiście, drogą pocztową lub elektronicznie poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP), której funkcję pełni Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (e-PUAP) – dokumenty załączone w formie elektronicznej wymagają poświadczenia za zgodność z oryginałem.
W celu złożenia wniosku poprzez ESP konieczne jest posiadanie:- bezpłatnego konta użytkownika na platformie ePUAP,
- bezpłatnego Profilu Zaufanego w ramach platformy ePUAP lub podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
- Niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku zostanie wydana decyzja (pozwolenie), która będzie także wysłana do wskazanej przez Ciebie Polskiej Placówki Konsularnej.
- W przypadku zgonu na skutek choroby zakaźnej wymienionej w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie wykazu chorób zakaźnych, w przypadku których stwierdzenie zgonu wymaga szczególnego postępowania ze zwłokami osób zmarłych na te choroby, decyzji (pozwolenia) na sprowadzenie nie wydaje się przed upływem dwóch lat od dnia zgonu.
Wymagane Dokumenty
- Wniosek osoby uprawnionej lub pełnomocnika o wydanie pozwolenia na sprowadzenie zwłok lub szczątków ludzkich z zagranicy w celu ich pochowania na cmentarzu w powiecie słupeckim powinien zawierać następujące dane:
- nazwisko, imię lub imiona, nazwisko rodowe, datę i miejsce urodzenia, ostatnie miejsce zamieszkania osoby zmarłej;
- datę i miejsce zgonu;
- miejsce, z którego zwłoki albo szczątki ludzkie zostaną przewiezione;
- miejsce pochówku (nazwa i adres cmentarza na terenie powiatu słupeckiego);
- środek transportu, którym zostaną przewiezione zwłoki albo szczątki ludzkie;
- nazwisko, imię lub imiona, adres zamieszkania wnioskodawcy oraz numer i seria dokumentu tożsamości jeśli pełnomocnikiem jest firma: nazwa firmy, REGON, NIP, adres siedziby oraz telefon kontaktowy;
- informację o placówce konsularnej, w której nastąpi wydanie zaświadczenia stwierdzającego, że zwłoki lub szczątki mogą być sprowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- stopień pokrewieństwa z osobą zmarłą, pełnomocnik;
- telefon kontaktowy;
- adres e-mail.
- Załączniki:
- wniosek (oryginał);
- akt zgonu zagraniczny oraz tłumaczenie na język polski przez tłumacza przysięgłego (oryginał do wglądu);
- zagraniczny akt zgonu nie musi być tłumaczony, jeśli jest tzw. aktem międzynarodowym tj. sporządzonym zgodnie z konwencją nr 16 dotyczącą wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzoną w Wiedniu dnia 8 września 1976 r.
- Jeśli akt zgonu nie zawiera przyczyny zgonu – inny dokument urzędowy stwierdzający zgon lub inny dokument urzędowy stwierdzający wykluczenie jako przyczyny zgonu choroby zakaźnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust.3a ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz tłumaczenie na język polski przez tłumacza przysięgłego (oryginał do wglądu);
- Jeśli działanie przez pełnomocnika – pełnomocnictwo (oryginał) oraz dowód wniesienia opłaty skarbowej;
- pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa (art. 33 §3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r., Kodeksu postępowania administracyjnego).
Opłaty
Pozwolenie na sprowadzenie zwłok lub szczątków ludzkich z zagranicy jest wolne od opłaty skarbowej.
W przypadku działania przez pełnomocnika – opłata wynosi 17,00 zł od pełnomocnictwa.
Pełnomocnictwa udzielone wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu są zwolnione z opłaty skarbowej.
Zapłata opłaty skarbowej:
- na rachunek bankowy Urzędu Miasta w Słupcy nr rachunku
45 8542 0001 0024 3377 0003 6753
z dopiskiem „Opłata skarbowa za pełnomocnictwo – dotyczy zmarłej/ zmarłego…………….”
Miejsce złożenia i odbioru
Starostwo Powiatowe w Słupcy- Wydział Organizacyjny
ul. Poznańska 16
62-400 Słupca
tel. 63 275 86 16
Termin odpowiedzi
Niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi załącznikami.
Tryb odwoławczy
- Odwołanie (za pośrednictwem Starosty Powiatu Słupeckiego) do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie przy Al. 1-go Maja 7 w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
- Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U.2021.735).
- Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity: Dz.U.2020.1947).
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jednolity: Dz.U.2021.670.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U.2021.72 art. 3).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie wydawania pozwoleń i zaświadczeń na przewóz zwłok i szczątków ludzkich (Dz. U. z 2007 r. Nr 249 poz. 1866).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie wykazu chorób zakaźnych, w przypadku których stwierdzenie zgonu wymaga szczególnego postępowania ze zwłokami osób zmarłych na te choroby (Dz. U. z 2001 r. Nr 152, poz.1742).
- Konwencja nr 16 dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzona w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 166 poz.1735).
PLIKI DO POBRANIA: