Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Magdalena Żychowicz
📍 ul. Poznańska 20, 62-400 Słupca
☎️ Telefon: 63 275 86 46
📠 Faks: 63 275 86 69
✉ E-mail: rzecznik.konsumentow@powiat-slupca.pl
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji
i konsumentów do zadań rzecznika konsumentów należy:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego
w zakresie ochrony interesów konsumentów;
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
4) współdziałanie z Prezesem Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Właściwość miejscowa rzecznika
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Słupcy udziela pomocy w zakresie ochrony praw
i interesów konsumentów mieszkańcom powiatu słupeckiego. Konsumenci z innych powiatów winni zgłaszać się po pomoc do rzeczników działających w starostwach powiatowych i miastach na prawach powiatu zgodnie z ich miejscem zamieszkania bez względu na miejsce dokonania zakupu towaru lub zawarcia umowy. Z pomocy Rzecznika mogą korzystać konsumenci.
Kogo uznaje się za konsumenta
Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.Kodeks cywilny).
Zwracając się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Słupcy w sprawie wystąpienia
do przedsiębiorcy, konsumenci powinni złożyć podpisany wniosek (własnoręcznie, profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym) zawierający w szczególności:
- imię i nazwisko, dane adresowe,
- oznaczenie przedsiębiorcy wraz z jego danymi adresowymi,
- szczegółowy opis sprawy,
- sprecyzowanie żądań (np. naprawa, wymiana towaru, obniżenie ceny, zwrot pieniędzy).
Do wniosku należy załączyć kopie dokumentów związanych ze sprawą, na przykład:
- dowód zakupu (paragon, faktura, umowa o świadczenie usługi, której sprawa dotyczy),
- zgłoszenie reklamacyjne,
- odpowiedź przedsiębiorcy,
- wszelką korespondencję w sprawie.
Pliki do pobrania
Przydatne materiały:
- materiały oraz wzory pism reklamacyjnych – https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/
Przydatne linki
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – www.uokik.gov.pl
- Federacja Konsumentów – www.federacja-konsumentow.org.pl
- Europejskie Centrum Konsumenckie – www.konsument.gov.pl
- Urząd Komunikacji Elektronicznej – www.uke.gov.pl
- Arbiter bankowy – www.zbp.pl
- Rzecznik Finansowy – www.rf.gov.pl
- Rzecznik Praw Pacjenta – www.bpp.gov.pl
- Urząd Regulacji Energetyki – www.ure.gov.pl