Zwrot nietrafionego prezentu, reklamacja nieudanego balu

Boże Narodzenie za nami. Za chwilę będziemy świętować Nowy Rok. Podpowiadamy, co zrobić, jeśli nie wszystko się uda, a prezenty nie do końca przypadły nam go gustu.

Materiały UOKIK
www.uokik.gov.pl

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Słupcy:
Magdalena Żychowicz
tel. 63 275 86 46
e-mail: rzecznik.konsumentow@powiat-slupca.pl

Pomoc dla konsumentów:

tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
e-mail: porady@dlakonsumentow.pl

 

Uczcili Zwycięskie Powstanie Wielkopolskie

27 grudnia 1918 roku wybuchło Powstanie Wielkopolskie. Zakończyło się zwycięstwem Polaków: w jego wyniku w granice II Rzeczpospolitej włączono odzyskane ziemie. 103 lata później wspominamy ten niezwykły sukces i po raz pierwszy celebrujemy jako święto państwowe, które Sejm RP ustanowił 1 października 2021 r. jako Narodowy Dzień Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego.

Dla uczczenia zwycięskiego zrywu, symboliczną wiązankę kwiatów pod tablicą upamiętniającą powstanie pierwszej ekspozytury starostwa odrodzonego powiatu słupeckiego w 1918 roku, złożyli: starosta Jacek Bartkowiak, członek zarządu powiatu Andrzej Bernat i radny Bogdan Jastrząb.

Dla upamiętnienia Powstania Wielkopolskiego na terenie Powiatu Słupeckiego dziś o 16:40 zostanie przeprowadzona głośna próba syren alarmowych, a o godzinie 18:00 budynek starostwa zostanie podświetlony na biało – czerwono.

Paczki świąteczne od starostwa

Małoletnie, a także dorosłe dzieci z rodzin zastępczych zamieszkujących na terenie powiatu słupeckiego otrzymały w ostatnich dniach świąteczne paczki przygotowane przez starostwo powiatowe.

W tym roku prezentami obdarowano 62 dzieci, a w dostarczenie paczek włączyli się niektórzy radni powiatowi oraz pracownicy starostwa. Świąteczne prezenty jak co roku otrzymały również trojaczki z trzech rodzin zamieszkujących w powiecie słupeckim. Jak co roku dostarczeniem do nich paczek zajął się wicestarosta Czesław Dykszak.

Wszystkim dzieciom i ich rodzicom życzymy SPOKOJNYCH ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA.

Nowe wozy dla strażaków

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy klasy GBA trafił do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Słupcy. Jednostka wzbogaciła się także o nowy pojazd kwatermistrzowski marki Toyota.

Obydwa wozy zakupione zostały dzięki wsparciu finansowemu samorządów gminnych oraz powiatu słupeckiego. Ratowniczo-gaśniczy GBA nie jest jeszcze w służbie, wymaga bowiem doposażenia w dodatkowy sprzęt. Do działań bojowych ma być gotowy jeszcze przed końcem tego roku. Koszt jego zakupu wyniósł 772 tys. zł z czego 300 tys. zł pochodziło z dotacji samorządów, w tym 108 tys. zł z budżetu powiatu. Pojazd kwatermistrzowski SLKW, który jest już w służbie zakupiono za 100 tys. zł przy wsparciu powiatu kwotą 20 tys. zł.

W środę (22.12.) symbolicznego odbioru nowych samochodów dokonał starosta Jacek Bartkowiak, Komendant KP PSP w Słupcy mł. bryg. Zbigniew Rzemyszkiewicz oraz z-ca Komendanta Powiatowego KP PSP kpt. Robert Brzymyszkiewicz.

150. posiedzenie Zarządu Powiatu Słupeckiego

W Starostwie Powiatowym odbyło się wczoraj (21.12.) 150. posiedzenie Zarządu Powiatu Słupeckiego, które w znacznej części poświęcone było przygotowaniom do dzisiejszej sesji Rady Powiatu. Zarząd przyjął m.in. kilka projektów uchwał, nad którymi procedować będzie rada. Jubileuszowe posiedzenie zarządu to dobra okazja do przypomnienia czym jest to gremium i jakie ma uprawnienia.
 
Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, który wykonuje uchwały rady powiatu i zadania określone przepisami prawa. Oznacza to że wprowadza w życie ustalone przez radę prawo. Jego organizację wewnętrzną oraz tryb pracy określa statut powiatu. Kontrolę nad zarządem sprawuje rada powiatu, która sprawdza terminowość i sposób wykonywania uchwał rady. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
 
Do kompetencji zarządu należy: wykonywanie budżetu, przygotowywanie projektów uchwał rady powiatu oraz wykonywanie uchwał, gospodarowanie mieniem powiatu, zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. W skład zarządu, który może liczyć od 3 do 5 członków wchodzą: starosta jako przewodniczący, wicestarosta oraz pozostali członkowie. W powiecie słupeckim zarząd składa się z czterech osób. Są to starosta Jacek Bartkowiak jako przewodniczący, wicestarosta Czesław Dykszak i dwóch członków: Aleksandra Kazuś-Wróblewska i Andrzej Bernat.
 
Od początku obecnej kadencji zarząd słupeckiego samorządu powiatowego spotykał się aż 150 razy, by wprowadzać w życie nakładane nań zadania. A tych w ciągu ostatnich trzech lat nie brakowało biorąc pod uwagę rekordowe budżety. Nic też nie wskazuje, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Przyszły rok będzie kolejnym, w którym realizowanych będzie szereg dużych zadań inwestycyjnych, a wydatki majątkowe przekroczą 140 mln zł.
 
W dniu jubileuszowego posiedzenia i okolicznościach przedświątecznych wypada życzyć Zarządowi Powiatu dalszej owocnej pracy w atmosferze spokoju i dobrej współpracy z radą powiatu.

XLVI sesja Rady Powiatu Słupeckiego

 

Sesja  odbędzie się w dniu  22 grudnia 2021 roku (środa) o godzinie 1200 w sali „Herbowej” Starostwa Powiatowego w Słupcy, ul. Poznańska 20.

 

Porządek  obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu Nr XLV/2021 z sesji Rady Powiatu Słupeckiego z dnia 25 listopada 2021 r.
  5. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Słupeckiego na lata 2022 — 2035.
  1. Podjęcie uchwały w sprawie uchwały budżetowej Powiatu Słupeckiego na rok 2022.
  2. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Słupeckiego na 2021 rok.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad ustalania wysokości i wypłacania diet radnym Powiatu Słupeckiego.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Starosty Powiatu Słupeckiego.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie Rocznego programu współpracy powiatu słupeckiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2022 rok.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie na parkingach strzeżonych pojazdów usuniętych z dróg Powiatu Słupeckiego oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu z drogi.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie złożenia skargi na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia 24 listopada 2021 r. znak: KN-I.4131.1.567.2021.23 orzekające nieważność uchwały nr XLIV/264/2021 Rady Powiatu Słupeckiego z dnia 21 października 2021 r. w sprawie odwołania Zarządu Powiatu Słupeckiego z powodu nieudzielenia wotum zaufania.
  8. Wolne głosy i wnioski.
  9. Zakończenie obrad.

 

Jubileusz 30-lecia DPS w Skubarczewie

Dom Pomocy Społecznej w Skubarczewie obchodzi w tym roku 30-lecie istnienia. Skromna, ze względu na panujące warunki pandemiczne, uroczystość jubileuszowa odbyła się 9 grudnia. Wzięli w niej udział starosta Jacek Bartkowiak, wicestarosta Czesław Dykszak, radny powiatu Bogdan Jastrząb oraz kierownik działu ds. pieczy zastępczej i pomocy instytucjonalnej PCPR w Słupcy – Dorota Kluga. 

Jubileusz był okazją do uhonorowania pracowników z najdłuższym stażem pracy, którzy swoją karierę zawodową związali z placówką w momencie jej powstania. Okolicznościowe listy otrzymali: Andrzej Nowakowski – dyrektor DPS (30 lat pracy), Małgorzata Majchrzak – starszy – pracownik socjalny (30 lat pracy), Jolanta Bernaś -specjalista ds. wsparcia i pielęgnacji (30 lat pracy), Lucyna Skąpska – opiekun (30 lat pracy), Ewa Lipińska – opiekun (30 lat pracy).

Dom Pomocy Społecznej w Skubarczewie położony jest w gminie Orchowo. Budynek placówki został zakupiony w 1990 roku przez Wojewódzki Zespół Pomocy Społecznej w Koninie od Kopalni Soli Inowrocław.

Zarządzeniem nr 42 Wojewody Konińskiego z dnia 1 października 1990 r. został utworzony Państwowy Dom Rencistów w Skubarczewie i od razu przystąpiono do adaptacji budynku, wyposażania oraz zabezpieczania w fachową kadrę niezbędną do funkcjonowania domu. Pierwsi mieszkańcy wprowadzili się w 1991 r. Okres ten trwał krótko, bo tylko do marca roku następnego.

Od października 2005 r. zmieniono profil i od tamtej pory w placówce prowadzona jest rehabilitacja i opieka całodobowa dla osób przewlekle psychicznie chorych.

Obecnie w DPS-ie zamieszkuje 51 kobiet i mężczyzn.

Zdjęcia: DPS Skubarczewo

Czy można zwrócić pełnowartościowy towar w sklepie stacjonarnym?

Obowiązujące przepisy prawa nie regulują kwestii zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w lokalu przedsiębiorcy, czyli w sklepie stacjonarnym, ani nie regulują możliwości jego wymiany na inny.

Konsument nie może wymagać od przedsiębiorcy przyjęcia towaru tylko dlatego, że zakupił go pod wpływem emocji,
jest mu nieprzydatny, stanowi nietrafiony prezent czy też jest w nieodpowiednim rozmiarze. Tym samym przyjęcie zwrotu takiego towaru uzależnione jest jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Należy nadmienić, iż wielu przedsiębiorców wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów przewiduje możliwość zwrotu towaru przez kupującego, przy czym najczęściej ustanawiają oni dodatkowe warunki, na przykład poprzez określenie terminu zwrotu, wymogu posiadania dowodu zakupu, zwrotu towaru w stanie nienaruszonym (w oryginalnym opakowaniu, z metkami). Zatem taka praktyka wynika z polityki danego sprzedawcy, a nie z przepisów prawa. Ważnym jest, aby przed dokonaniem zakupu upewnić się u przedsiębiorcy czy taki zwrot przewiduje i jakie są warunki jego dokonania. Podsumowując, bez dobrowolnej zgody przedsiębiorcy nie można zwrócić pełnowartościowego towaru ani też domagać się jego wymiany na inny. Dlatego też z reguły kupujący zawierając umowę sprzedaży powinien dokonywać przemyślanych i świadomych wyborów.

Magdalena Żychowicz

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Słupcy

Kalendarz powiatowy na 2022 rok

Starostwo Powiatowe w Słupcy wydało kalendarz na rok 2022. Publikacja zawiera zdjęcia odcinków dróg powiatowych, które zostały przebudowane lub wyremontowane w ciągu ostatnich trzech lat. Z opisu fotografii dowiemy się jaki fragment drogi znajduje się na zdjęciu, jakie były źródła finansowania inwestycji i jej koszt. Autorem kadrów do powiatowego kalendarza, z których większość wykonana została z użyciem drona, jest młody fotografik Kuba Rybicki.

Kalendarz jest swego rodzaju podsumowaniem dotychczasowej działalności Zarządu Powiatu w zakresie inwestycji w infrastrukturę drogową. Jest jednocześnie zapowiedzią kontynuacji celu strategicznego jakim jest poprawa jakości dróg w powiecie. Na zdjęciach zobaczymy również odcinki, na których prace drogowe jeszcze trwają. To czego kalendarz nie pokazuje, a jest równie ciekawe i ważne z punktu widzenia realizacji celu strategicznego, to przyszłoroczne plany inwestycyjne. Zakładają one przebudowę drogi powiatowej na odcinku Piotrowice – Słomczyce, odcinka drogi w Mieczownicy oraz budowę drogi Kosewo – Lipnica. Stan wymienionych odcinków ilustrują poniższe zdjęcia.