Świąteczny koncert ARKI NOEGO

Świąteczny koncert ARKI NOEGO przyciągnął w niedzielę (11.12.) tłumy słupczan, którzy w kościele św. Wawrzyńca wspólnie z zespołem mogli poczuć ducha świąt Bożego Narodzenia. Występ odbył się z inicjatywy starosty Jacka Bartkowiaka i ks. Tomasza Rysia, proboszcza parafii p.w. św. Wawrzyńca w Słupcy. Był także możliwy dzięki sponsorom, którzy finansowo wsparli przedsięwzięcie. Wśród nich były zarówno podmioty gospodarcze, jaki i osoby indywidualne.

Sponsorzy koncertu:

  • Konspol Słupca,
  • Bank Spółdzielczy w Słupcy,
  • Spółdzielnia Mleczarska Udziałowców w Strzałkowie,
  • Anna Czerniak – radna powiatu słupeckiego,
  • Andrzej Kasprzyk – radny powiatu słupeckiego,
  • Czesław Dykszak – wicestarosta powiatu słupeckiego,
  • Stefan Zieliński – radny powiatu słupeckiego,
  • Andrzej Szymkowiak – przewodniczący Rady Miasta Słupcy.

„STRACISZ DANE, STRACISZ PIENIĄDZE!” – kampania UOKiK

Konsumenci coraz częściej padają ofiarą cyberoszustów. Ich metody są coraz bardziej wyszukane i niemal każdego dnia przybierają nowe formy. Skuteczność przestępczych działań zwiększa wykorzystywanie emocji potencjalnych ofiar, ich trudnych czy też zwykłych, życiowych sytuacji. Aby zwrócić uwagę społeczeństwa na ten problem, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zainicjował kampanię „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”. Ostrzega w niej przed groźbą utraty danych i środków finansowych oraz apeluje o wzmożoną ostrożność konsumentów.

Konieczne są intensywne działania informacyjne i edukacyjne na temat oszustw, których ofiarami padają konsumenci, w tym seniorzy. Elektroniczne transakcje i płatności, aplikacje ułatwiające załatwianie spraw stały się już naszą codziennością. Niestety, przestępcy nie pozostają w tyle. Nie muszą już kraść portfela, żeby pozbawić nas środków do życia. Wystarczy, że ukradną nasze dane. Chwyty socjotechniczne mogą osłabić czujność konsumentów. Poczucie zagrożenia, strachu czy presji często uniemożliwia im chłodną ocenę sytuacji. Uważajmy, każdy z nas może znaleźć się na celowniku przestępców – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Spoty kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”, które od dziś można zobaczyć m.in. w TVP i usłyszeć w Polskim Radiu, skupiają się na wybranych sytuacjach, w których może dojść do wyłudzenia danych i kradzieży pieniędzy z rachunku bankowego.

Niedopłata

Metoda na niedopłatę polega na wysłaniu SMS-a lub e-maila, w którym oszust informuje o rzekomej zaległości w płatnościach i jednocześnie grozi natychmiastowym odcięciem np. prądu, gazu lub telewizji. W wiadomości jest link do płatności. Kliknięcie przekierowuje na fałszywą stronę przypominającą strony pośredników płatności. W ten sposób oszuści zdobywają dane uwierzytelniające.

https://www.youtube.com/watch?v=Z657671eRoo

Podszywanie się pod pracownika instytucji

Często dochodzi również do sytuacji, w których oszust podaje się np. za pracownika banku i straszy, że zagrożone są pieniądze właściciela rachunku. Następnie prosi o podanie loginu i hasła do konta. Może też namawiać do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji, która w rzeczywistości będzie umożliwiać śledzenie aktywności i pozyskanie w ten sposób danych do logowania.

https://www.youtube.com/watch?v=Pbdd5Vwy5TY

To tylko przykładowe pułapki – oszuści niemalże codziennie wymyślają nowe. Wstrzymanie przesyłki lub realizacji zamówienia, planowane odłączenie dostępu do internetu… Czasem czujność konsumentów usypia niewielka kwota, np. 2 zł. W ten sposób też można stracić oszczędności życia.

STOP! Nie daj się zmanipulować oszustom! Pamiętaj!

  1. Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie cię o to pytać.
  2. Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualne istnienie zaległości samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
  3. W przypadku telefonu od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do ciebie dzwonił.
  4. Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.

Co zrobić w sytuacji, gdy oszustom udało się zdobyć dostęp np. do rachunku płatniczego lub danych karty płatniczej? Jak najszybciej poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych, zastrzeż kartę i zmień dane do logowania lub zablokuj rachunek płatniczy. Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło – zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji. Jak najszybciej zgłoś także sprawę policji i poinformuj o tym swojego dostawcę usług płatniczych.

O kampanii Prezesa UOKiK

To kolejne działanie edukacyjne Prezesa UOKiK, które przyczynia się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów. W ramach kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty przeznaczone do emisji w telewizji, radiu i internecie. Od 5 grudnia br. są nieodpłatnie emitowane przez media publiczne w oparciu o art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także przez nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na wsparcie kampanii bez pobierania wynagrodzenia.

― Skala działań oszustów jest przytłaczająca. Niesie to za sobą bardzo szkodliwe i daleko idące konsekwencje dla całego społeczeństwa. Dlatego gorąco zachęcam media, instytucje, organizacje społeczne oraz pozarządowe do włączenia się w naszą kampanię. Wspólnie możemy skuteczniej walczyć z oszustami i zadbać o bezpieczeństwo konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.  

Spoty kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” i pozostałe materiały można pobrać ze strony uokik.gov.pl/stracisz_dane_stracisz_pieniadze.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (https://uokik.gov.pl/stracisz_dane_stracisz_pieniadze.php)

KOMUNIKAT DLA KIEROWCÓW – utrudnienia na moście w Lądzie

W związku z wykonywaniem warstwy wiążącej z asfaltu lanego na moście w miejscowości Ląd w dniach 8 i 9 grudnia br. zostanie zawężony pas ruchu do szerokości 2,60 m, co skutkuje brakiem możliwości przejazdu dla samochodów ciężarowych.
 
Ruch pojazdów ciężarowych będzie kierowany ręcznie na objazdy. W przypadku diametralnej zmiany pogody nawierzchnia nie będzie układana, a ruch będzie się odbywał jak do tej pory.

Grant na realizację projektu „Cyfrowy Powiat”

Powiat Słupecki pozyskał grant ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, na realizację projektu „Cyfrowy Powiat”, w ramach którego wdraża efektywne i przyjazne e-usługi publiczne, wspierające współpracę Powiatu Słupeckiego z własnymi placówkami oświatowymi i zwiększające dostępności i jakości stopnia wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych.

Realizacja projektu polega na wprowadzeniu zintegrowanego systemu zapewniającego wysoki poziom e-usług oświatowych, które wpłyną na rozwój cyfrowy Starostwa Powiatowego w Słupcy i podległych im jednostek oświatowych. System ten będący zintegrowanym, wydajnym i funkcjonalnym systemem, pozwoli osiągnąć następujące efekty:

– bezpiecznie gromadzić i przesyłać informacje pomiędzy placówkami oświatowymi a organem nadzorującym,

– oszczędzać czas,

– usprawnić współpracę z podległymi jednostkami oświatowymi,

– koordynować działania podejmowane przez podległe jednostki oświatowe,

– istotnie wspierać Powiat w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań w zakresie planowania i finansowania oświaty.

Ponadto realizacja projektu pozwoli podnieść poziom cyberbezpieczeństwa poprzez wzmocnienie technicznego i kompetencyjnego potencjału do zapobiegania i reagowania na incydenty. W tym celu zakupiona zostanie usługa związana z diagnozą cyberbezpieczeństwa. Projekt zakłada również zakup narzędzia służącego kompleksowej ochronie poczty elektronicznej oraz zakup środków trwałych niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu.

Wartość przyznanego grantu na realizację Projektu wynosi: 176 877,00 zł.

BEZPIECZNE MIKOŁAJKI – informacja UOKiK

  • Zbliżają się mikołajki. Wybierając upominki z tej okazji, zwróć uwagę na ich bezpieczeństwo.
  • Skontrolowaliśmy łącznie 85 modeli różnych zabawek: dźwiękowych dla niemowląt, pociskowych oraz tablic manipulacyjnych – czy są dobrze oznakowane, a ich konstrukcja nie zagraża najmłodszym konsumentom.
  • W różnych kategoriach zabawek występują znaczące różnice w wynikach – największy odsetek nieprawidłowości wykryliśmy podczas badania tablic manipulacyjnych.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nadzoruje rynek i dba o to, by do polskiego konsumenta trafiały tylko bezpieczne produkty, które spełniają wymagania. W szczególności zwraca uwagę na rynek zabawek, który kontrolowany jest przez cały rok, w różnych segmentach, także we współpracy z innymi organami, np. skarbowymi, które zatrzymują wadliwe produkty już na granicy.

Dbamy o to, by zabawki, które trafiają do rąk najmłodszych konsumentów, były bezpieczne. Przez cały rok sprawdzamy je, weryfikujemy ich oznakowanie i certyfikaty bezpieczeństwa oraz badamy ich konstrukcję – wymiary, obecność małych części, poziom głośności, jak również rwiemy, palimy, zgniatamy i zrzucamy z wysokości – innymi słowy, robimy ekstremalne próby ich używania – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wyniki kontroli

Podczas ostatnich kontroli przetestowaliśmy łącznie 85 modeli zabawek z różnych kategorii. Sprawdziliśmy, czy są dobrze oznakowane oraz czy nie mają wad konstrukcyjnych, np. zbyt małych elementów, które dziecko z łatwością może połknąć, lub za długich linek, które mogą przydusić malucha. Prawidłowy rozwój słuchowy dziecka jest podstawą rozwoju mowy, dlatego tak ważna jest ochrona dziecka przed bodźcami dźwiękowymi, które mogą uszkadzać jego słuch. W związku z tym szczególny nacisk położyliśmy na akcesoria dźwiękowe dla niemowląt. Zweryfikowaliśmy również, czy produkty są solidnie wykonane. Pod lupą kontrolerów znalazło się: 51 modeli zabawek dźwiękowych dla niemowląt – w 10 z nich stwierdziliśmy niezgodności (5 laboratoryjnych, 5 formalnych), 20 zabawek pociskowych – 7 miało nieprawidłowości konstrukcyjne oraz  14 rodzajów tablic manipulacyjnych dla dzieci poniżej 3 lat – 8* z nich zakwestionowaliśmy (7 laboratoryjnie, 3 formalnie).
* W pojedynczym modelu zabawki stwierdzaliśmy więcej niż jedną niezgodność.

Magdalena Żychowicz – Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Słupcy, źródło: UOKiK

 

XX Powiatowa Olimpiada Wiedzy o HIV/AIDS

Pion Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Słupcy zorganizował wczoraj (01.12.) XX Powiatową Olimpiadę Wiedzy o HIV/AIDS. Olimpiada odbyła się w Starostwie Powiatowym z okazji Światowego Dnia AIDS.
 
Celem olimpiady było sprawdzenie wiedzy na temat zakażeń HIV i choroby AIDS, uświadomienie zagrożeń, promowanie odpowiedzialności za własne zdrowie i zdrowie innych oraz ukształtowanie właściwych postaw i zachowań.
 
Uczestnikami olimpiady było 31 uczniów z kl. VIII z 16 szkół podstawowych: Orchowa, Zagórowa, Drążnej, Słupcy (SP 3), Lądku, Powidza, Kowalewa, Strzałkowa, Trąbczyna, Wólki, Koszut, Ratynia, Cienina Kościelnego, Cienina Zabornego, Łukomia i Giewartowa oraz 8 uczniów z kl. I z 4 szkół ponadpodstawowych: Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Szkół Ekonomicznych i Zespołu Szkół Zawodowych w Słupcy oraz Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzałkowie.
 
W etapach szkolnych uczestniczyło 479 uczniów. Do etapu powiatowego zakwalifikowało się po 2 uczniów z w/w szkół.
Wyniki Olimpiady zostaną ogłoszone 9 grudnia br. w Liceum Ogólnokształcącym w Słupcy podczas obchodów Światowego Dnia AIDS. Wtedy wręczone zostaną nagrody laureatom i uczestnikom XX Powiatowej Olimpiady Wiedzy o HIV/AIDS oraz laureatom etapu powiatowego konkursu na fotografię „Nie daj szansy AIDS”.
 

Ponad 5 mln dla słupeckiego szpitala

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Słupcy uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości 5 107 033,85 zł na projekt pn. „Wsparcie kryzysowych działań naprawczych w SP ZOZ w Słupcy”.
 
Pozyskanie tak dużych środków jest efektem złożenia przez SP ZOZ wniosku do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w ramach Działania 11.2 „Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w obszarze zdrowia (REACT-EU)”, oś priorytetowa 11 „INSTRUMENT REACT – EU EFRR” Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014 – 2020.
Do Urzędu Marszałkowskiego wpłynęło 41 wniosków, 28 uzyskało pozytywną ocenę formalną i merytoryczną. Pośród pozytywnie ocenionych wniosków znalazł się projekt złożony przez słupecki szpital. Ogólna wartość projektu wynosi 6 388 076,37 zł, a uzyskane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej: 5 107 033,85 zł.
 
W ramach projektu zakupiony zostanie ambulans sanitarny dla zespołu Specjalistycznego ZRM oraz nowy sprzęt, aparatura medyczna i diagnostyczna m.in.:
– ultrasonograf na potrzeby Oddziału Chorób Wewnętrznych oraz Pracowni USG,
– cyfrowy system drenażu i monitorowania klatki piersiowej dla Oddziału Chirurgicznego,
– aparat do resuscytacji krążeniowej/ automatycznego masażu pośredniego serca dla Izby Przyjęć,
– aparat RTG z ramieniem C, kolumna endoskopowa, gastroskop, duodenoskop, insuflator dwutlenku węgla do kolonoskopii wzbogaci wyposażenie Pracowni Endoskopii Układu Pokarmowego,
– 64 – rzędowy Tomograf Komputerowy dla Pracowni Tomografii Komputerowej,
– bodypletyzmograf dla Oddziału Chorób Płuc i Gruźlicy.
 
Celem projektu jest zwiększenie odporności systemu ochrony zdrowia oraz poprawa dostępności do usług i infrastruktury zdrowotnej w Powiecie Słupeckim poprzez realizację działań naprawczych, związanych z wystąpieniem pandemii COVID-19 i jej skutków zdrowotnych.
 
W efekcie projekt wpłynie na:
– podniesienie jakości świadczonych usług,
– skrócenie czasu oczekiwania na świadczenia,
– podniesienie standardu diagnostyki dzięki wymianie sprzętu na nowy oraz doposażenia w brakujące urządzenia.
 
Dotacje z funduszy Unii Europejskiej są jedną z form finansowania projektów inwestycyjnych w szpitalach. Uzyskanie tych środków jest uzależnione od wypełnienia przez placówkę medyczną szczegółowej dokumentacji projektowej oraz spełnienie licznych wymogów i procedur określonych w dokumentacji konkursowej.
 
Info: Agnieszka Pachuta – Piegsa, SP ZOZ Słupca

250 milionów złotych na nową drogę powiatową o znaczeniu obronnym

Największa inwestycja w historii powiatu stała się realna. Chodzi o budowę łącznika między autostradą A2, a Powidzem.
 
Decyzję w tej sprawie, Powiat Słupecki właśnie otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury. Koordynacją działań przy projekcie zajmie się Starostwo Powiatowe, a ściślej – wyspecjalizowana jednostka jaką jest Powiatowy Zarząd Dróg. Informację przekazał podczas dzisiejszej konferencji prasowej – wicestarosta Czesław Dykszak i Michał Klotschke, dyrektor PZD.
 
Najbliższe półtora roku poświęcone będzie na opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego, który jest kluczowym dokumentem stanowiącym podstawę do przygotowania oferty przez wykonawców biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Inwestycja ruszy prawdopodobnie wiosną 2025 roku i potrwa przypuszczalnie do końca roku 2027.
Długość nowego odcinka drogi powiatowej nr 3040P wyniesie ok. 17 km. Na mapie zaznaczony został prawdopodobny przebieg planowanego odcinka.
 
 
 
 

Kolejna droga powiatowa zostanie przebudowana

Kolejny odcinek drogi powiatowej zostanie poddany przebudowie, dzięki czemu za osiem miesięcy przejedziemy z Orchowa do Osówca po nowej nawierzchni. Dziś (29.11.) w siedzibie Powiatowego Zarządu Dróg podpisana została umowa, na wykonanie której Powiat Słupecki otrzymał dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Zadanie inwestycyjne pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej nr 3033P Orchowo – Osówiec”, obejmuje odcinek od drogi wojewódzkiej DW262 w m. Orchowo do końca zabudowań
w miejscowości Osówiec o długości 2,564 km.

Na zakres prac objętych inwestycją składają się m.in.:

wykonanie nowej nawierzchni jezdni wraz z odwodnieniem powierzchniowym i kanalizacją deszczową zamkniętą, konserwacja istniejących rowów i wykonanie utwardzenia poboczy, przebudowa istniejących zjazdów, przebudowa chodników oraz usunięcie kolizji z infrastrukturą techniczną.
W ramach inwestycji planuje się również wykonanie nowego oznakowania poziomego i pionowego.

Wykonawcą robót jest Firma Budowlano – Usługowa „EKO – BUD” s.c. Elżbieta Jacek Majdeccy.