Na ostatnim (02.03.) posiedzeniu Rady Społecznej SP ZOZ jej członkowie pozytywnie zaopiniowali rozszerzenie zakresu działania placówki poprzez utworzenie przyszpitalnej poradni chirurgicznej, poradni psychologicznej dla dzieci, przystąpienie szpitala do programu Profilaktyka 40 Plus, Krajowej Sieci Kardiologicznej i Koordynowanej Opieki w podstawowej opiece zdrowotnej.
Jak poinformował dyrektor SP ZOZ dr Maciej Sobkowski, szpital przystąpi do ogłaszanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia konkursów w tych zakresach. Rozstrzygnięć można się spodziewać w ciągu najbliższych kilku tygodni.
W dniu 16-03-2023 w Słupcy odbędą się bezpłatne badania mammograficzne realizowane przez firmę Ośrodek Profilaktyki i Epidemiologii Nowotworów S.A. w Poznaniu.
OPEN to ośrodek diagnostyczny posiadający status Ośrodka Referencyjnego w zakresie diagnostyki gruczołu piersiowego Siemens.
Mammobusy OPEN wyposażone są w najnowocześniejsze cyfrowe mammografy.
Zachęcamy wszystkie mieszkanki powiatu urodzone w latach (1954- 1973) do udziału w nieodpłatnym badaniu. Mammobus będzie dostępny na parkingu przy Starostwie Powiatowym, Poznańska 20 w godzinach 14:00-17:00.
Aby skorzystać z bezpłatnego badania należy zarezerwować termin swojego badania telefonicznie pod nr 61 855 75 28 lub wysłać maila z prośbą o kontakt podając nr telefonu na adres mammobus@open.poznan.pl
Więcej informacji na temat projektu bezpłatnych badań dla kobiet znajdziecie Państwo na stronie https://openbadania.pl
O zaletach mammografii i celowości badań informacje można znaleźć tu: https://open.poznan.pl/qa/
1 stycznia 2023 r. weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów. Zmiany w polskim prawie (m.in. ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług, Kodeksie cywilnym) wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.
– Celem zmian jest przede wszystkim dostosowanie przepisów chroniących konsumentów do dynamicznie rozwijającego się świata cyfrowego. Coraz częściej robimy zakupy on-line, korzystamy z treści i usług cyfrowych, zawieramy przez internet umowy, za które płacimy naszymi danymi. We wszystkich tych sytuacjach konieczne jest zapewnienie konsumentom wysokiego poziomu ochrony – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie również walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internecie.
Przedstawiamy krótki przewodnik po najważniejszych zmianach. W najbliższych tygodniach będziemy je dokładniej omawiać na naszej stronie i w mediach społecznościowych.
DLA WSZYSTKICH KUPUJĄCYCH
Obniżki cen. Każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, będzie musiał podawać oprócz aktualnej ceny – także najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę. W przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki, natomiast w przypadku produktów będących w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni – najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.
Nowe zasady reklamacji. Zmieniło się nazewnictwo: zamiast „rękojmi” jest „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Sprzedawca będzie odpowiadał za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat.
Podwójna jakość. Zakazane jest wprowadzanie towaru na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie będzie to obiektywnie uzasadnione.
DLA KUPUJĄCYCH ON-LINE
Informacje na platformach handlowych. Konsumenci będą jasno informowani, czy podmiot oferujący na platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną. W tym drugim przypadku dowiedzą się także, że w tej relacji nie mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów np. możliwość odstąpienia od umowy. Platforma musi też informować, jak się podzieliła ze sprzedającym obowiązkami związanymi z realizacją umowy.
Plasowanie ofert. Jeśli przedsiębiorca umożliwia wyszukiwanie produktów musi informować o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyników. Konieczne będzie też wyraźne ujawnienie płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.
Opinie konsumentów. Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów, będzie musiał podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wprost zakazane będzie też zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.
Indywidualne dostosowywanie ceny. Jeśli przedsiębiorca je stosuje, to musi o tym jasno poinformować konsumenta. Dotyczy to np. sytuacji, gdy cena jest automatycznie ustalana dla konkretnego odbiorcy w zależności np. od jego lokalizacji, urządzenia, z którego korzysta (smartfon, komputer stacjonarny) czy historii przeglądanych stron. Nie dotyczy natomiast dynamicznego profilowania cen lub ustalania cen w czasie rzeczywistym, czyli mechanizmów, które opierają się na czynnikach niezwiązanych z osobą konkretnego użytkownika, np. zmianą popytu na dany towar.
Bilety na koncerty i mecze. Zakazane jest wykupywanie przez przedsiębiorców za pośrednictwem botów, a potem odsprzedawanie konsumentom biletów na imprezy kulturalne lub sportowe.
Towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe. Jasno wskazano, że można je reklamować podobnie jak wszelkie inne towary czy usługi. Przedsiębiorca jest odpowiedzialny także za zgodność takiego cyfrowego towaru, np. gry, programu komputerowego, z jego wersją próbną czy zapowiedziami. Ma też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.
Umowy opłacone danymi osobowymi. Konsumenci są chronieni nie tylko, gdy zapłacą za treści lub usługi cyfrowe, np. dostęp do aplikacji, pieniędzmi, ale także swoimi danymi osobowymi. Obowiązują takie same zasady, jak w odniesieniu do odpłatnych usług, np. możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
LEPSZA OCHRONA SENIORÓW – DLA KUPUJĄCYCH NA POKAZACH I WYCIECZKACH
Wydłużenie do 30 dni terminu na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni.
Zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa pożyczki, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.
Zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta. Rozwiązanie pozwoli na podjęcie świadomej decyzji o zakupie, a konsumenci nie będą narażeni na straty finansowe, gdy z niego zrezygnują w ustawowym terminie.
Możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne.
Nowe przepisy będą dotyczyć umów zawartych od 1 stycznia 2023 r.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Powiatowy Rzecznik Konsumentów – Magdalena Żychowicz 63 275 86 46
W celu rozwoju gospodarczego obszaru Powiatu Słupeckiego we wtorek 28 lutego w Starostwie Powiatowym w Słupcy odbyła się II Powiatowa Konferencja Gospodarcza. Na zaproszenie Starosty Słupeckiego, Zarządu Województwa Wielkopolskiego, a także Izby Gospodarczej Wielkopolski Wschodniej i Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej do słupeckiego starostwa przybyli licznie przedsiębiorcy oraz przedstawiciele władzy samorządowej z naszego terenu i innych publicznych instytucji.
Konferencja składała się z kilku części, które poprzedziło wprowadzenie przez Starostę Słupeckiego – Jacka Bartkowiaka oraz pełnomocnika Zarządu Województwa Wielkopolskiego ds. restrukturyzacji Wielkopolski Wschodniej – Macieja Sytka.
W pierwszej przedstawiciele Izby Gospodarczej Wielkopolski Wschodniej (Beata Wieliczko – Członkini Rady IGWW, Mateusz Kowalewski – Prezes IGWW oraz Tomasz Kopczyński – Dyrektor Biura IGWW) przedstawili korzyści dla przedsiębiorców płynące z członkostwa w Izbie. Prezentacja profitów jakie mogą uzyskać podmioty gospodarcze miała charakter panelu dyskusyjnego, w którym wypowiadały się firmy współpracujące z Izbą Gospodarczą. Później zaprezentowano w punktach usługi jakie IGWW oferuje dla swoich członków oraz omówiono możliwości dofinansowania przedsięwzięć ze środków unijnych.
Członkowie IGWW mogą korzystać z szeregu form wsparcia oferowanych przez Izbę:
Dane kontaktowe do Izby:
Izba Gospodarcza Wielkopolski Wschodniej
ul. Zakładowa 11,
62-510 Konin
tel./fax (+48) 63 245 88 00
(+48) 63 245 88 11
(+48) 63 245 85 55
kig@kig.konin.pl
sekretariat@kig.konin.pl
W kolejnej części Monika Danelska – specjalistka ds. funduszy europejskich omówiła możliwości pozyskiwania środków z UE dla podmiotów gospodarczych z terenu Wielkopolski w perspektywie 2021 – 2027. Przedstawiła zmiany jeśli chodzi o podział przedsiębiorstw wg wielkości oraz formy wsparcia, w tym nowość w postaci dotacji warunkowej. W sumie w horyzoncie 2021 – 2027 do podmiotów z terenu woj. Wielkopolskiego popłyną aż 2 154 405 816 euro i będzie to ostatnia tak szeroko perspektywa dofinansowania.
Szczegóły dotyczące form wsparcia, maksymalnych jego poziomów i planowanych terminów uruchomienia naborów można znaleźć na załączonych grafikach.
W celu uzyskania większej ilości informacji zachęcamy do kontaktu z
Punktem Informacyjnym Funduszy Europejskich w Poznaniu, al. Niepodległości 34, 61- 714 Poznań
Godziny pracy:
poniedziałek: 7:30 – 18:00
wtorek – piątek: 7:30 – 15:30
tel. 61 626 61 90 (92, 93),
61 626 72 46
e-mail: info.wrpo@wielkopolskie.pl
info.fe@wielkopolskie.pl
W trzeciej, ostatniej części Beata Rzemyszkiewicz – Wicedyrektor Departamentu Sprzedaży i Rozwoju Biznesu WSSE „Invest Park” omówiła korzyści z przynależności do Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej oraz korzyści z inwestowania na tym obszarze. Warto dodać, że choć nazwa sugeruje lokalne działanie strefy, to obejmuje ona tereny leżące na terenie trzech województw, w tym województwa wielkopolskiego i powiatu słupeckiego. Trzeba też podkreślić, że w ramach instrumentu uruchomionego w 2018 cały nasz kraj stał się strefą inwestycji. „Polska Strefa Inwestycji” zapewnia zwolnienie z podatku dochodowego dla przedsiębiorców planujących nową inwestycję bez względu na lokalizację. Konieczne jest jedynie spełnienie kryterium ilościowego – minimalnej wielkości nakładów inwestycyjnych, które to kryterium jest uzależnione od stopy bezrobocia na terenie powiatu i wielkości przedsiębiorstwa. W przypadku powiatu słupeckiego wynosi od 800 000 zł dla mikroprzedsiębiorstw do 40 000 000 dla przedsiębiorstw dużych, a ulga podatkowa a wysokości 25-45% może być udzielona na okres do 10 lat.
Ponadto w ramach programu można uzyskać granty rządowe, dofinansowanie z programów unijnych, czy zwolnienia z podatku od nieruchomości. Przynależność do WSSE oferuje również „pozafinansowe” korzyści jak np. wsparcie w kontaktach biznesowych, szkolenia online, klaster edukacyjny zapewniający wysoką jakość edukacji dla przyszłych pracowników firm strefowych, czy możliwość nabywania energii i paliwa po preferencyjnych cenach dzięki zrzeszeniu w grupie zakupowej. Szczegóły dotyczące form wsparcia przedstawiono na grafikach.
Więcej informacji można uzyskać kontaktując się bezpośrednio z
Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną „Invest-Park” Sp. z o.o.
ul. Uczniowska 16, 58-306 Wałbrzych
tel. +48 74 664 91 64,
e-mail: invest@invest-park.com.pl
Konferencję zwieńczyła prezentacja kuloodpornej (i niezatapialnej) wojskowej kamizelki taktycznej zaprojektowanej przez pochodzącego z Zagórowa (ale mieszkającego obecnie za granicą) – Bogdana Michalskiego. Obecni na konferencji przedstawiciele instytucji promujących rozwój gospodarczy zaoferowali pomoc w upowszechnieniu tego i przyszłych wynalazków zagórowsko-kanadyjskiego konstruktora.
Kolejna Powiatowa Konferencja Gospodarcza odbędzie jest najpewniej jeszcze w tym roku.
Prezentacje:
Izba Gospodarcza Wielkopolski Wschodniej
Fundusze Europejskie
Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna – Słupca
Wystawę dotyczącą tragedii trzemeszeńskich gimnazjalistów, którzy zginęli podczas Powstania Styczniowego pod Mieczownicą, przypomniało słupeckie Muzeum Regionalne. Ekspozycja udostępniona została w Liceum Ogólnokształcącym w Słupcy, gdzie dzisiaj (27.02.) odbyło się jej oficjalne otwarcie.
Wystawa upamiętnia wyprawę gimnazjalistów z Trzemeszna, którzy 28 lutego 1863 roku wyruszyli w liczbie 60 osób z ówczesnego Księstwa Poznańskiego, aby wesprzeć walczących w Powstaniu braci z Królestwa. 2 marca 1863 roku stoczyli krwawą bitwę z Moskalami pomiędzy Mieczownicą, a Dobrosołowem, w której jedenastu z nich poległo. Byli to: Edward Kozielski, Józef Eitner, Roman Kentzer, Władysław Koszczyński, Alfons Laskowski, Józef Nawrocki, Bolesław Pławiński, Kazimierz Różnowicz, Władysław Sąchocki, Wojciech Jagła i Jan Krąkowski.
Prezentowana wystawa towarzyszyła ekspozycji PAMIĄTKI 1863 zorganizowanej przez Muzeum Regionalne podczas Powstańczej Nocy w Muzeum, 17 maja 20213 roku.
W dzisiejszej inauguracji, w 160. Rocznicę Wybuchu Powstania Styczniowego wzięli udział: dr Jacek Bartkowiak – starosta słupecki, Michał Pyrzyk – burmistrz Słupcy, Urszula Radosiewicz – dyrektor Liceum Ogólnokształcącego w Słupcy oraz młodzież licealna. Słowo wprowadzające w tematykę wystawy wygłosiła Beata Czerniak, dyrektor Muzeum Regionalnego w Słupcy.
W ramach powiatowych obchodów 160. Rocznicy Wybuchu Powstania Styczniowego w minioną sobotę (25.02.) odbyły się uroczystości upamiętniające poległych w Bitwie pod Myszakowem. Apel z udziałem Kompanii Reprezentacyjnej 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz Szwadronu Kawalerii Ziemi Konińskiej był jednym z kilku wydarzeń organizowanych przez Powiat Słupecki w ramach obchodów niepodległościowego zrywu.
W wydarzeniu w Myszakowie uczestniczyły liczne delegacje samorządów, instytucji i organizacji działających na terenie powiatu i gmin, a także służb mundurowych, w tym policji i straży pożarnych. Na zaproszenie starosty Jacka Bartkowiaka i burmistrza Zagórowa Romana Kultermana w uroczystości wzięła udział Faustyna Bolewska – dyrektor biura poselskiego ministra Zbigniewa Hoffmanna oraz Robert Gaweł Wielkopolski Kurator Oświaty.