Powiatowa Komisja Wyborcza w Słupcy
ul. Poznańska 20
62-400 Słupca
Pokój 25
tel. 63 275 86 10
OBWIESZCZENIE
KOMISARZA WYBORCZEGO
W POZNANIU I
z dnia 25 października 2018 r.
o wynikach wyborów do rad na obszarze województwa wielkopolskiego
Na podstawie art. 168 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2018 r. poz. 754, 1000 i 1349) Komisarz Wyborczy w Poznaniu I podaje do publicznej wiadomości wyniki wyborów do rad na obszarze województwa wielkopolskiego, przeprowadzonych w dniu 21 października 2018 r.
Rozdział 1.
Dane ogólne
1. Wybory przeprowadzono do 258 rad, z czego:
1) do 226 rad gmin, z tego:
a) do 192 rad gmin w gminach do 20 tys. mieszkańców,
b) do 34 rad gmin w gminach powyżej 20 tys. mieszkańców;
2) do 31 rad powiatów;
3) do Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.
2. Wybierano łącznie 4269 radnych, z czego:
1) 3619 radnych rad gmin, z tego:
a) 2880 radnych w gminach do 20 tys. mieszkańców,
b) 739 radnych w gminach powyżej 20 tys. mieszkańców;
2) 611 radnych rad powiatów;
3) 39 radnych Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.
3. Wybrano łącznie 4269 radnych, z czego:
1) 3619 radnych rad gmin, z tego:
a) 2880 radnych w gminach do 20 tys. mieszkańców,
b) 739 radnych w gminach powyżej 20 tys. mieszkańców;
2) 611 radnych rad powiatów;
3) 39 radnych Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.
4. Wybory przeprowadzono w 3142 okręgach wyborczych.
5. We wszystkich okręgach wyborczych zarejestrowano listy kandydatów na radnych.
6. Głosowanie przeprowadzono w 2774 okręgach wyborczych.
7. Głosowania nie przeprowadzono w 368 okręgach wyborczych, w których liczba zarejestrowanych kandydatów była równa lub mniejsza od liczby radnych wybieranych w tych okręgach wyborczych. W związku z tym 368 radnych uzyskało mandaty bez głosowania.
8. Głosowanie przeprowadzono w 2179 obwodach głosowania.
Rozdział 4.
Wybory do rad powiatów
1. Wybory przeprowadzono do 31 rad powiatów, w których utworzono 131 okręgów wyborczych.
2. Wybierano 611 radnych spośród 4364 kandydatów zgłoszonych na 689 listach kandydatów przez 80 komitetów wyborczych.
3. Wybrano 611 radnych.
4. Uprawnionych do głosowania było 2119504 osób.
5. Karty do głosowania wydano 1187667 osobom.
6. W wyborach wzięło udział (oddało ważne karty do głosowania) 1185491 osób, to jest 55,93% uprawnionych do głosowania.
7. Głosów ważnych oddano 1112742, to jest 93,86% ogólnej liczby głosów oddanych.
8. Głosów nieważnych oddano 72749, to jest 6,14% ogólnej liczby głosów oddanych, z tego głosów nieważnych z powodu:
1) postawienia znaku „X” obok nazwiska dwóch lub większej liczby kandydatów z różnych list oddano 43324, to jest 59,55% ogólnej liczby głosów nieważnych,
2) niepostawienia znaku „X” obok nazwiska żadnego kandydata oddano 29425, to jest 40,45% ogólnej liczby głosów nieważnych,
3) postawienia znaku „X” wyłącznie obok nazwiska kandydata na liście, której rejestracja została unieważniona oddano 0, to jest 0,00% ogólnej liczby głosów nieważnych.
9. Głosowanie przeprowadzono w 131 okręgach wyborczych.
10. Głosowanie przeprowadzono w 1791 obwodach głosowania.
Rozdział 5.
Wybory do Sejmiku Województwa Wielkopolskiego
1. Dla przeprowadzenia wyborów do Sejmiku Województwa Wielkopolskiego utworzono 6 okręgów wyborczych.
2. Wybierano 39 radnych spośród 448 kandydatów zgłoszonych na 64 listach kandydatów przez 11 komitetów wyborczych.
3. Wybrano 39 radnych.
4. Uprawnionych do głosowania było 2710885 osób.
5. Karty do głosowania wydano 1517164 osobom.
6. W wyborach wzięło udział (oddało ważne karty do głosowania) 1515000 osób, to jest 55,89% uprawnionych do głosowania.
7. Głosów ważnych oddano 1388105, to jest 91,62% ogólnej liczby głosów oddanych.
8. Głosów nieważnych oddano 126895, to jest 8,38% ogólnej liczby głosów oddanych, z tego głosów nieważnych z powodu:
1) postawienia znaku „X” obok nazwiska dwóch lub większej liczby kandydatów z różnych list oddano 36301, to jest 28,61% ogólnej liczby głosów nieważnych,
2) niepostawienia znaku „X” obok nazwiska żadnego kandydata oddano 90594, to jest 71,39% ogólnej liczby głosów nieważnych,
3) postawienia znaku „X” wyłącznie obok nazwiska kandydata na liście, której rejestracja została unieważniona oddano 0, to jest 0,00% ogólnej liczby głosów nieważnych.
9. Głosowanie przeprowadzono w 6 okręgach wyborczych.
10. Głosowanie przeprowadzono w 2179 obwodach głosowania.
3) postawienia znaku „X” wyłącznie obok nazwiska skreślonego kandydata oddano 0, to jest 0,00% ogólnej liczby głosów nieważnych.
7. Głosowania nie przeprowadzono w 2 okręgach wyborczych, tj. okręgach nr 7, nr 8, w których zarejestrowano jednego kandydata.
Oddział 2.
Wyniki wyborów w poszczególnych okręgach
Rozdział 23.
Wybory do Rady Powiatu Słupeckiego
Oddział 1.
Dane ogólne
1. Dla wyboru Rady utworzono 5 okręgów wyborczych, w których łącznie wybierano 17 radnych.
2. Liczba osób uprawnionych do głosowania wynosiła 47963.
3. Karty do głosowania wydano 27084 osobom.
4. W wyborach wzięło udział (oddało ważne karty do głosowania) 27036 osób, to jest 56,37% uprawnionych do głosowania.
5. Głosów ważnych oddano 25595, to jest 94,67% ogólnej liczby głosów oddanych.
6. Głosów nieważnych oddano 1441, to jest 5,33% ogólnej liczby głosów oddanych, z tego głosów nieważnych z powodu:
1) postawienia znaku „X” obok nazwiska dwóch lub większej liczby kandydatów z różnych list oddano 865, to jest 60,03% ogólnej liczby głosów nieważnych,
2) niepostawienia znaku „X” obok nazwiska żadnego kandydata oddano 576, to jest 39,97% ogólnej liczby głosów nieważnych,
3) postawienia znaku „X” wyłącznie obok nazwiska kandydata na liście, której rejestracja została unieważniona oddano 0, to jest 0,00% ogólnej liczby głosów nieważnych.
7. Warunki uprawniające do uczestniczenia w podziale mandatów spełniły następujące listy:
1) lista nr 2 KOMITET WYBORCZY PSL;
2) lista nr 10 KW PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ;
3) lista nr 12 KWW RAZEM DLA POWIATU SŁUPECKIEGO.
Oddział 2.
Wyniki wyborów w poszczególnych okręgach
1. Okręg wyborczy nr 1 obejmujący 4 mandaty:
1) wybory odbyły się;
2) głosowanie przeprowadzono;
3) ogółem głosów oddano (liczba kart ważnych) 6208;
4) głosów ważnych oddano 6002;
5) komitety wyborcze uczestniczące w podziale mandatów uzyskały następujące liczby mandatów:
a) lista nr 2 – KOMITET WYBORCZY PSL uzyskała 2 mandaty;
radnymi z tej listy zostali wybrani:
– CZERNIAK Anna Maria,
– KRÓL Mariusz;
b) lista nr 10 – KW PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ uzyskała 1 mandat;
radnym z tej listy został wybrany:
– MIERNIK Waldemar;
c) lista nr 12 – KWW RAZEM DLA POWIATU SŁUPECKIEGO uzyskała 1 mandat;
radnym z tej listy został wybrany:
– NIEZBECKI Przemysław Krzysztof;
6) w okręgu wszystkie mandaty zostały obsadzone.
2. Okręg wyborczy nr 2 obejmujący 4 mandaty:
1) wybory odbyły się;
2) głosowanie przeprowadzono;
3) ogółem głosów oddano (liczba kart ważnych) 7084;
4) głosów ważnych oddano 6626;
5) komitety wyborcze uczestniczące w podziale mandatów uzyskały następujące liczby mandatów:
a) lista nr 2 – KOMITET WYBORCZY PSL uzyskała 2 mandaty;
radnymi z tej listy zostali wybrani:
– ZIELIŃSKI Stefan Józef,
– ORCHOWSKI Jerzy;
b) lista nr 10 – KW PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ uzyskała 2 mandaty;
radnymi z tej listy zostali wybrani:
– BERNAT Andrzej,
– DROPIŃSKI Przemysław;
6) w okręgu wszystkie mandaty zostały obsadzone.
3. Okręg wyborczy nr 3 obejmujący 3 mandaty:
1) wybory odbyły się;
2) głosowanie przeprowadzono;
3) ogółem głosów oddano (liczba kart ważnych) 5557;
4) głosów ważnych oddano 5181;
5) komitety wyborcze uczestniczące w podziale mandatów uzyskały następujące liczby mandatów:
a) lista nr 2 – KOMITET WYBORCZY PSL uzyskała 1 mandat;
radnym z tej listy został wybrany:
– JASTRZĄB Bogdan;
b) lista nr 10 – KW PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ uzyskała 1 mandat;
radnym z tej listy został wybrany:
– TYLMAN Henryk Jan;
c) lista nr 12 – KWW RAZEM DLA POWIATU SŁUPECKIEGO uzyskała 1 mandat;
radnym z tej listy został wybrany:
– DYKSZAK Czesław;
6) w okręgu wszystkie mandaty zostały obsadzone.
4. Okręg wyborczy nr 4 obejmujący 3 mandaty:
1) wybory odbyły się;
2) głosowanie przeprowadzono;
3) ogółem głosów oddano (liczba kart ważnych) 4007;
4) głosów ważnych oddano 3790;
5) komitety wyborcze uczestniczące w podziale mandatów uzyskały następujące liczby mandatów:
a) lista nr 2 – KOMITET WYBORCZY PSL uzyskała 1 mandat;
radną z tej listy została wybrana:
– KUSIOŁEK Anna;
b) lista nr 10 – KW PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ uzyskała 1 mandat;
radnym z tej listy został wybrany:
– KUKULSKI Bogdan;
c) lista nr 12 – KWW RAZEM DLA POWIATU SŁUPECKIEGO uzyskała 1 mandat;
radną z tej listy została wybrana:
– KAZUŚ-WRÓBLEWSKA Aleksandra Justyna;
6) w okręgu wszystkie mandaty zostały obsadzone.
5. Okręg wyborczy nr 5 obejmujący 3 mandaty:
1) wybory odbyły się;
2) głosowanie przeprowadzono;
3) ogółem głosów oddano (liczba kart ważnych) 4180;
4) głosów ważnych oddano 3996;
5) komitety wyborcze uczestniczące w podziale mandatów uzyskały następujące liczby mandatów:
a) lista nr 2 – KOMITET WYBORCZY PSL uzyskała 1 mandat;
radnym z tej listy został wybrany:
– STENCEL Stefan Michał;
b) lista nr 10 – KW PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ uzyskała 1 mandat;
radnym z tej listy został wybrany:
– KASPRZYK Andrzej;
c) lista nr 12 – KWW RAZEM DLA POWIATU SŁUPECKIEGO uzyskała 1 mandat;
radnym z tej listy został wybrany:
– GAŁAN Piotr;
6) w okręgu wszystkie mandaty zostały obsadzone.
Komisarz Wyborczy
w Poznaniu
Krzysztof Józefowicz
http://bip.powiat-slupca.pl/slupcap/bip/wybory-samorzadowe/2018.html?pid=6810
O G Ł O S Z E N I E
Działając na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 i art. 13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018r., poz. 450 ze zm.) w związku z art. 11 ust. 2 z dnia 5 sierpnia 2015 roku o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 2030 ze zm.) oraz uchwały Nr XI 65/2015 Rady Powiatu Słupeckiego z dnia 27 listopada 2015 roku w sprawie Wieloletniego Programu Współpracy Powiatu Słupeckiego z Organizacjami Pozarządowymi oraz innymi podmiotami na lata 2016-2020 w 2018 roku
ZARZĄD POWIATU SŁUPECKIEGO
ogłasza otwarty konkurs ofert na powierzenie realizacji zadania
w zakresie:
UDZIELANIA NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ ORAZ ŚWIADCZENIA
NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO NA TERENIE POWIATU SŁUPECKIEGO W 2019 roku.
4 . Wysokość środków przeznaczonych na finansowanie realizacji zadania w 2019 roku wynosi:
60 060 zł (słownie: sześćdziesiąt tysięcy sześćdziesiąt 00/100) na udzielanie nieodpłatnej prawnej oraz poradnictwa obywatelskiego.
3 960,00 zł (trzy tysiące dziewięćset sześćdziesiąt 00/100 ) na prowadzenie edukacji prawnej.
01.01.2019 r. do 31.12.2019 r.
Budynek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Słupcy pok. Nr 10
Organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( dz. U. z 2018r, poz. 450 ze zm.).
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługuje osobom o których mowa w art. 4 ust.1.
2. Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się we wskazanym przez Organizatora lokalu, w przeciętnym wymiarze 5 dni roboczych w tygodniu po 4 godziny dziennie. W przypadku gdy liczba osób uprawnionych, którym ma zostać udzielona nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, uniemożliwia sprawne umawianie terminów wizyt w punkcie czas trwania dyżuru może ulec wydłużeniu do co najmniej 5 godzin dziennie. Wydłużenie czasu trwania dyżuru następuje na żądanie Starosty. Możliwość wydłużenia czasu trwania dyżuru w trakcie roku określa się jako jeden z warunków otwartego konkursu ofert, o którym w mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018r., poz. 450 ze zm.). Wydłużenie czasu trwania dyżuru nie powoduje zwiększenia środków przeznaczonych na realizację zadania w danym roku.
– poufności w związku z udzielaniem nieodpłatnej pomocy prawnej i jej dokumentowaniem,
– profesjonalnego i rzetelnego udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej,
– przestrzegania zasad etyki przy udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, szczególności w sytuacji, gdy zachodzi konflikt interesów.
3. W przypadku przeznaczenia punktu na świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego organizacja spełnia następujące warunki:
– poufności w związku ze świadczeniem nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i jego dokumentowania,
– profesjonalnego i rzetelnego świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
– przestrzegania zasad etyki przy udzielaniu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
w szczególności, w sytuacji gdy zachodzi konflikt interesów,
III. Zasady przyznawania dotacji:
3. Dotację na realizację zadania otrzyma organizacja, której oferta zostanie wybrana w postępowaniu konkursowym jako najlepsza – spełniająca wszystkie kryteria.
4 Zadanie publiczne nie może być realizowane przez podmiot nie będący stroną umowy.
Oferty należy składać zgodnie ze wzorem określonym w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 roku w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2016r. poz. 1300).
Adres pod którym należy składać oferty:
Starostwo Powiatowe w Słupcy, ul. Poznańska 20, wejście F – sekretariat. tel. 63 27 58 600.
Oferty należy składać w zamkniętych kopertach, z oznaczeniem nazwy zadania i w formie pisemnej, w terminie do 16.11.2018 roku do godz. 1530.
Oferty złożone po upływie wskazanego terminu lub w innym miejscu zostaną uznane za nieważne.
O przyjęciu oferty decydować będzie data wpływu do Starostwa Powiatowego w Słupcy.
1) aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sądowego.
2) statut lub inny akt regulujący status podmiotu.
3) sprawozdanie merytoryczne z prowadzonej działalności za 2017 rok.
4) sprawozdanie finansowe za 2017 rok.
4. W przypadku wyboru innego sposobu reprezentacji podmiotu składającego ofertę niż wynikający z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego właściwego rejestru-dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu oferenta.
Oferta powinna zawierać w szczególności:
– szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania, termin i miejsce realizacji zadania publicznego, kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego, informację o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie, informację o posiadanych zasobach kadrowych i rzeczowych zapewniających wykonanie zadania publicznego.
VII. Treść, tryb i kryteria stosowane przy dokonywaniu wyboru ofert:
1. Oceny złożonych ofert dokonuje Komisja Konkursowa powołana uchwałą Zarządu Powiatu w terminie 10 dni od daty upływu terminu składania ofert, jednak nie później niż do dnia 30.11.2018r.
VIII. Kryteria szczegółowe wyboru oferty:
1) możliwość realizacji zadania publicznego przez organizacje 0-10
2) ocena wkładu rzeczowego organizacji 0-10
3) kwalifikacje wytypowanych osób przy udziale których zadanie będzie realizowane; 0-10
4) dotychczasowe doświadczenia oraz dokonania organizacji w wykonywaniu zadań wiążących się z udzielaniem porad prawnych lub informacji prawnych; 0-10
5) poprawność złożonej dokumentacji projektu; 0-10
6) ocena realizacji zadań w latach poprzednich w tym terminowość i sposób rozliczenia przyznanych środków; 0-10
Każde kryterium szczegółowe jest ocenione w skali od 0 do 10 pkt.
Powierzenie realizacji zadania otrzymają oferenci, którzy uzyskają najwyższą ilość pkt.
Informacja o rozstrzygniętym konkursie zamieszczona zostanie w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Powiatu oraz na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Słupcy.
Przyznana kwota na wykonanie zadania, zostanie przekazana na odrębny rachunek bankowy w ciągu 30 dni od podpisania umowy.
W 2018 roku powiat słupecki realizuje zadanie publiczne w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa wsparte kwotą w wysokości 60 726,00 zł.
2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym ogłoszeniem mają zastosowanie przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2018r., poz. 450 ze zm.).
3.Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), Administratorem danych Osobowych, zawartych w przesłanych ofertach, jest Starosta Słupecki. Dane zostaną wykorzystana na potrzeby przeprowadzenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego w zakresie prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie powiatu słupeckiego w 2019 roku.
Przewodniczący Zarządu
/-/ Mariusz ROGA
„Aktywnie i Bezpiecznie”
Konferencja z udziałem ekspertów ZUS, KRUS, PCPR i Policji
25 października 2018 r. (czwartek) w Gminnym Ośrodku Kultury w Strzałkowie,
odbędzie się Konferencja z udziałem ekspertów ZUS, KRUS, PCPR i Policji,
w godzinach od 17:00 do 19:00 w Gminnym Ośrodku Kultury w Strzałkowie
ul. Powstańców Wielkopolskich 5
Na konferencji wyjaśnimy Państwu, między innymi:
Zapraszamy na dyżur 7.11.2018 r.
7 listopada 2018 r. (środa) w godzinach od 10:00 do 12:00, w Gminnym Ośrodku Kultury w Strzałkowie, ul. Powstańców Wielkopolskich 5
dyżur będą pełnić przedstawiciele ZUS, KRUS, PCPR i Policji
Zapraszamy Państwa
Urszula Marcinkowska
p.o. Kierownika Biura Terenowego ZUS w Słupcy
18 października w sali MDK Słupca odbył się Powiatowy Konkurs Recytatorski wierszy i pieśni o tematyce patriotycznej. Organizatorami konkursu są: Zarząd Powiatowy Ligi Obrony Kraju przy współpracy z Miejskim Domem Kultury w Słupcy. Konkurs odbył się pod Honorowym Patronatem starosty słupeckiego Mariusza Rogi oraz burmistrza Miasta Słupcy Michała Pyrzyka. Konkurs każdego roku odbywa się w okolicach Święta Niepodległości i jest doskonałym wzbogaceniem oferty imprez kulturalnych i oświatowo – historycznych, związanych z obchodami 11 listopada.
17 października, miała miejsce – ostatnia – 49. sesja Rady Powiatu Słupeckiego w mijającej kadencji 2014-2018. W porządku obrad znalazły się m.in. podjęcie uchwał dotyczących zmian budżetowych czy podjęcia uchwały w sprawie przekazania przez Powiat Słupecki zadania zarządzania drogą powiatową nr 3040P na odcinku 1,028 km oraz zadania inwestycyjnego przebudowy drogi powiatowej nr 3040P w m. Sierakowo na odcinku 1,028 km Gminie Strzałkowo.
Najważniejszym punktem jednak było ostatnie oficjalne wystąpienie starosty Mariusza Rogi podczas sesji. W swoim wystąpieniu starosta podsumował mijającą kadencję odnosząc się do poszczególnych zagadnień realizowanych przez powiat, m.in. – infrastruktura drogowa, oświata, zdrowie – rozbudowa szpitala. Dziękował za współpracę radnym, pracownikom starostwa oraz instytucji współpracujących z powiatem.
Radni wystąpienie starosty nagrodzili brawami na stojąco, wręczając bukiet kwiatów.
Bukiet róż otrzymał także wicestarosta Szymon Grzywiński.
Podziękowania wyraził również przewodniczący Rady Powiatu Bogdan Jastrząb, którzy dziękował radnym za sprawne przeprowadzanie sesji, zrozumienie i życzliwość.
Radni otrzymali pamiątkowe tablo.
Dobiega końca kadencja urzędującego starosty Mariusza Rogi, który swój urząd piastuje od 12 lat. Wśród wielu codziennych – ważnych i stresujących zadań starosty, każdego roku – już od kilku lat, jest wpis w kalendarzu, w czasie przedświątecznym – „Wizyta u trojaczków”. Po po powrocie starosta zawsze powtarzał, że te spotkania napawają go wielką nadzieją, że losy naszej małej ojczyzny będą w dobrych rękach, kiedy ci młodzi ludzie dorosną – są bowiem dobrze wychowywani w kochających rodzinach, w atmosferze spokoju, wzajemnego zaufania i życzliwości.
16 października do gabinetu starosty zawitali wyjątkowi goście – Kuba, Wojtek i Maciek Rosadowscy z mamą Dorotą – przybyli, aby podziękować za lata miłych i życzliwszych spotkań, za zwyczajny uśmiech i serdeczność. Starosta nie był w stanie ukryć ani zaskoczenia, ani wzruszenia, kiedy chłopcy mówili, że jest najwspanialszym starostą na świecie. Trojaczki uczęszczają do klasy V Szkoły Podstawowej w Kotuni – dziś mają już 10 lat.
Tacy Goście, to najpiękniejszy prezent na zakończenie kadencji.
Starosta Mariusz Roga zaprosił na konferencję prasową lokalne media, aby przekazać informacje dotyczące powstania nowej drogi prowadzącej z Powidza do autostrady A2. Spotkanie odbyło się 17 października w gabinecie starosty słupeckiego. Uczestniczył w nim także wicestarosta Szymon Grzywiński oraz przedstawiciele Powiatowego Zarządu Dróg z dyrektorem Krzysztofem Gajewskim.
Wystąpienie starosty – Doczekaliśmy takiej chwili, kiedy informacji na temat planowanej inwestycji, dotyczącej połączenia Garnizonu Wojskowego Powidz z Autostradą A2 oraz drogą wojewódzką 262 pojawia się bardzo wiele a nie do końca maja one coś wspólnego z rzeczywistością i prawdą. Dlatego też, aby ułatwić interpretację tego przedsięwzięcia chcielibyśmy przedstawić stan zaawansowania naszych działań w tej materii.
O uregulowaniu kwestii drogi 3040P tzw. betonki w kierunku Powidza mówimy już wiele lat. oczywiście do tej pory nie było takich rządowych programów, które by w konkretny sposób wsparły by zarządzającego drogą, czyli powiat słupecki – było to droga obronna, która w ogóle nie powinna być w kategorii powiatowej, tylko wojewódzkiej bądź krajowej. I dopiero podpisane porozumienie rządu polskiego ze Stanami Zjednoczonymi o obecności wojsk sojuszniczych na terenie naszego powiatu, spowodowało, że działania w kwestii poprawy połączenia komunikacyjnego nabrały zupełnie innego wymiaru. Bo rzeczywiście, z jednej strony ciężkie transporty samochodowe (to Cargo, które zostało utworzone na lotnisku w Powidzu), ale także uciążliwość dla bieżącego funkcjonowania naszych społeczności lokalnych, ta droga kategorii powiatowej 3040P a szczególnie miejskości takie jak Słupca, czy Strzałkowo nie są przystosowane, aby tego rodzaju kolumny samochodowe się przemieszczały. I dlatego Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Infrastruktury oraz my, jako samorządowcy podjęliśmy nową turę rozmów w tym temacie. Warunkiem koniecznym było przedstawienie wspólnej koncepcji, wspólnej propozycji wystosowanie przez wszystkie samorządy i tu mamy jednomyślność – zarówno samorząd powiatu słupeckiego jak i gminy: Słupca, Strzałkowo i Powidz. Po drodze tych koncepcji kilka się przewinęło, ale ostatecznie mniej więcej droga będzie biegła tak, jak jest to przedstawione jest na mapce.
A mianowicie – z węzła autostradowego Słupca droga przebiegać będzie na granicy pomiędzy Gminą Słupca i Strzałkowo. Droga ta będzie omijała miejscowość Bielawy i gdzieś pomiędzy Łężcem a Strzałkowem jedynym wiaduktem ma pokonać zarówno magistralę kolejową, jak i drogę krajową K92.
Dopiero za miejscowością Sieraków włączona zostanie w tzw. betonkę – czyli omijając Strzałkowo i Sieraków. W śladzie drogi 3040P dojedziemy aż do miejscowości Niezgoda – tam musi zostać wytyczony nowy przebieg tej drogi ze względu na powiększenie obszaru Garnizonu Powidz. Na pytanie, którędy ta droga dokładnie będzie przebiegać, dzisiaj nie ma odpowiedzi, bo to projektant zadecyduje, uwzględniając to o czym my już dziś wiemy, czyli nie będzie to na pewno po terenie wojskowym (wyznaczonym terenie bezpieczeństwa), i na pewno nie naruszy terenów obszaru chronionego Natura 2000 i terenów Parku Krajobrazowego jeziora Powidzkiego. Trzeba będzie uwzględnić wiele zabudowań, m.in. na Polanowie, żeby jak najmniejszym kosztem społecznym przeprowadzić tę drogę omijając miejscowość Powidz, i dopiero gdzieś na wysokości Wylatkowa wrócić do śladu drogi 3040P i nią już dojechać do skrzyżowania z drogą 262 kategorii wojewódzkiej w Smolnikach Powidzkich.
Przebieg tej drogi został podzielony na trzy części składowe:
– od Autostrady do m. Niezgoda
– ominiecie terenu wojskowego w Powidzu
– od Powidza w kierunku Smolnik Powidzkich
Ustalone zostało, że pierwszym etapem realizacji będzie ten środkowych odcinek, z tego względu, że musimy mieć zapewnienie komunikacyjnego połączenia Powidza ze stolicą powiatu, czyli ze Słupcą. Na etapie ustalania w jakim trybie będzie to realizowane, dowiedzieliśmy się, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła koncepcję, że 7-letniej budowy tego odcinka. My stoimy na stanowisku, że w przeciągu 3 lat damy radę zrealizować to przedsięwzięcie i w związku z powyższym MON i Ministerstwo Infrastruktury uznało, że z nami podpisze stosowną umowę na realizację tego I etapu. A realizował to będzie Powiatowy Zarząd Dróg.
Postawiliśmy w tym zakresie kilka warunków, które uznaliśmy za konieczne, aby podjąć się trudu realizacji tego zadania. Jednoto, że otrzymamy pełne finansowanie tej inwestycji; drugim – że uwzględnione zostaną nasze lokalne uwarunkowania dotyczące właśnie przebiegu, bądź też wyłączenia z przebiegu, pewnych newralgicznych punktów, jak chociażby Strzałkowo, Bielawy czy wokół Powidza. I trzecie – równolegle z realizacją tego pierwszego etapu wokół Powidza będą w kwestii dokumentacyjnej, planistycznej realizowane także przygotowawcze kwestie inwestycji na pozostałych dwóch odcinkach. Ostatni warunek był taki, że w ten I etap – tj. ominięcie Garnizonu Powidz i samego Powidza, połączone będzie z taką odnogą od Niezgody w kierunku Kochowa.
Strategiczne spotkanie w tym temacie odbyło się 2 sierpnia 2018 r. w Starostwie Powiatowym w Słupcy a minister Chodkiewicz 3 września 2018 r. poinformował mnie na piśmie o zabezpieczeniu finansowym w wysokości 80 mln zł na realizację tej inwestycji w 3-letnim trybie. Planujemy za pierwsze 5 mln zł – przyznane w roku 2019 zająć się kwestią dokumentacyjną. 30 mln zł planowane na rok 2020 to kwestia wykupu gruntów i sama realizacja w roku 2021 wartości 45 mln zł.
Suma tych kwot robi wrażenie. Do tej pory mówiliśmy, że 24 milionowy budżet rozbudowy szpitala to mega przedsięwzięcie a co tu mówić o jednym i to chyba nie najtańszym etapie budowy tego newralgicznego połączenia komunikacyjnego, które z jednej strony zabezpieczy interesy wojska, a z drugiej – poprawi infrastrukturę drogową dla przyjeżdżających chociażby do Parku Krajobrazowego.
Nie wiadomo kto wykona pozostałe dwa etapy, ale już należy równolegle myśleć o zabezpieczeniu środków finansowych na ich realizację. W czasie tych 3 lat kiedy będzie realizowane I etap trzeba poświęcić na to, aby przygotować się do kolejnych etapów. Nie ulega wątpliwości, że wyzwanie budowy wiaduktu nad magistralą kolejową i drogą K92 oraz jakiegoś połączenia komunikacyjnego, które będzie musiało być wykonane, to przedsięwzięcie gigantyczne i nie koniecznie będziemy się tutaj wyrywali, żeby to wykonywał Powiatowy Zarząd Dróg, ale na pewno będziemy pilnowali żeby do końca było to zrealizowane.