Kupiłeś towar niezgodny z umową – zgłoś reklamację

Niezgodność towaru z umową to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta – obok gwarancji.

Niezgodność towaru z umową to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy
w związku z ujawnionym brakiem zgodności towaru z umową. Jeżeli konsument składa reklamację na tej podstawie, podmiotem odpowiedzialnym jest sprzedawca i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne. Dane sprzedawcy znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien otrzymać wraz z towarem.

Niezgodność towaru z umową jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów.

W sytuacji wystąpienia braku zgodności towaru z umową konsument może złożyć
do sprzedawcy reklamację z tego tytułu i zażądać:

  • naprawy towaru,
  • wymiany towaru.

Jeśli sprzedawca:

  • odmówił naprawy lub wymiany towaru,
  • nie naprawił lub nie wymienił towaru,
  • próbował naprawić lub wymienić, ale towar nadal jest niezgodny z umową,
  • oświadczył, że nie naprawi lub nie wymieni towaru w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta,

to konsument ma prawo do żądania obniżenia ceny lub – w przypadku istotnej niezgodności
z umową – odstąpienia od umowy. Oświadczenie zawierające jedno z dwóch wyżej wskazanych żądań konsument może złożyć również w sytuacji, jeśli brak zgodności z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy, bez uprzedniego skorzystania z prawa do żądania naprawy lub wymiany.

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową trwa 2 lata od dnia wydania towaru, chyba że przedsiębiorca (jego poprzednik prawny lub osoby działające
w ich imieniu) określił dłuższy termin przydatności towaru do użycia.

Reklamację można złożyć w dowolnej formie. Dla celów dowodowych najbezpieczniej zrobić
to pisemnie. Należy opisać zauważony brak zgodności towaru z umową i określić swoje żądanie przewidziane w ramach niezgodności towaru z umową.

Ważne!
Paragon fiskalny nie jest konieczny do zareklamowania produktu, choć znacznie to ułatwia.
To jeden z wielu dowodów nabycia towaru w danym sklepie i w danej cenie.
Inne to: świadkowie, wydruki z karty płatniczej czy kredytowej, e-maile. Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego.

Warto złożyć reklamację niezwłocznie po zauważeniu niezgodności towaru z umową
 – ze względów dowodowych. Termin przedawnienia roszczenia z tego tytułu wynosi 6 lat.

Sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli tego nie zrobił, uważa się, że ją uznał.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

Żródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Słupcy

Magdalena Żychowicz

III sesja Rady Powiatu Słupeckiego

Sesja  odbędzie się w dniu  27 czerwca 2024 roku (czwartek) o godzinie 1200 w sali „Herbowej” Starostwa Powiatowego w Słupcy, ul. Poznańska 20.

Porządek  obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Złożenie ślubowania przez pana Piotra Gałana.
  5. Przyjęcie protokołu Nr II/2024 z sesji Rady Powiatu Słupeckiego z dnia 23 maja 2024 r.
  6. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
  7. Debata nad raportem o stanie powiatu.
  8. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego i ocena sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Słupeckiego za 2023 rok.
  9. Absolutorium dla Zarządu Powiatu za 2023 rok.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania raportu o sytuacji ekonomiczno – finansowej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Słupcy za rok 2023.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Słupcy za rok 2023.
  12. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwały budżetowej Powiatu Słupeckiego na rok 2024.
  13. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Słupeckiego na lata 2024-2035.
  14. Informacja dotycząca funkcjonowania punktów nieodpłatnej pomocy prawnej na terenie powiatu słupeckiego za 2023 r. i I kwartał 2024 r.
  15. Podjęcie uchwały w sprawie planów pracy Rady Powiatu i komisji stałych na 2024 r.
  16. Wolne głosy i wnioski.
  17. Zakończenie obrad.

Harmonogram posiedzeń Komisji Stałych Rady Powiatu

Lp. Nazwa Komisji Stałej Miejsce i data posiedzenia Tematyka posiedzenia
1.

Komisja Rewizyjna

Komisja Budżetu i Rolnictwa

Komisja Oświaty i Spraw Społecznych

Starostwo Powiatowe w Słupcy

sala „Herbowa”

26.06.2024 r.
godz. 1300

  1. Wybór zastępcy Przewodniczącej Komisji Oświaty i Spraw Społecznych.
  2. Wybór zastępcy Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rolnictwa.
  3. Informacja dotycząca funkcjonowania punktów nieodpłatnej pomocy prawnej na terenie powiatu słupeckiego za 2023 r. i I kwartał 2024 r.
  4. Rozpatrzenie Raportu o stanie powiatu za 2023 rok.
  5. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego i ocena sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Słupeckiego za rok 2023.
  6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie oceny raportu o sytuacji ekonomiczno – finansowej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Słupcy za rok 2023.
  7. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Słupcy za rok 2023.
  8. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwały budżetowej Powiatu Słupeckiego na rok 2024.
  9. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Słupeckiego na lata 2024-2035.
  10. Zaopiniowanie planu pracy Komisji Oświaty i Spraw Społecznych.
  11. Zaopiniowanie planu pracy Komisji Budżetu i Rolnictwa.
  12. Zaopiniowanie planu pracy Rady Powiatu na 2024 r.
2. Sesja Rady Powiatu Słupeckiego

Starostwo Powiatowe w Słupcy

sala „Herbowa”

27.06.2024 r.
godz. 1200

 

Badania mammograficzne dla kobiet

Dnia 21 czerwca 2024 r. na Placu przy Starostwie Powiatowym w Słupcy przeprowadzane będą bezpłatne badania mammograficzne dla kobiet w ramach Populacyjnego Programu Wczesnego Wykrywania Raka Piersi. Decyzją Ministra Zdrowia do badania refundowanego przez NFZ mogą przystąpić Panie w wieku od 45 do 74 lat, które w ciągu ostatnich dwóch lat nie miały wykonywanych tego typu badań.

Zapisy na badania prowadzone są pod numerem telefonu: 68 41 41 411 (od 8.00 do 16.00: pn.- pt.)
O zaletach mammografii i celowości badań informacje można znaleźć pod linkiem: https://diagnostyk.pl/

Badania mammograficzne 14 czerwca przy naszym starostwie

14 czerwca w Słupcy na parkingu przy budynku Starostwa Powiatowego – ul. Poznańska 20 stanie mammobus firmy Ośrodek Profilaktyki i Epidemiologii Nowotworów S.A. w Poznaniu.

Na bezpłatne badania mammograficzne zapraszamy wszystkie mieszkanki naszego powiatu urodzone w latach 1950- 1979.

Mammobus będzie dostępny w godzinach 9:00-13:00.

Aby skorzystać z bezpłatnego badania  należy zarezerwować termin swojego badania telefonicznie  pod nr 61 855 75 28  lub wysłać maila z prośbą o kontakt podając nr telefonu na adres mammobus@open.poznan.pl

OPEN to ośrodek diagnostyczny posiadający status Ośrodka Referencyjnego w zakresie diagnostyki gruczołu piersiowego Siemens.

Mammobusy OPEN wyposażone są w najnowocześniejsze cyfrowe mammografy.

Więcej informacji na temat projektu bezpłatnych badań dla kobiet znajdziecie Państwo na stronie  https://openbadania.pl

O zaletach mammografii i celowości badań informacje można znaleźć pod linkiem: https://open.poznan.pl/qa/

Zachęcamy do udziału w nieodpłatnym badaniu.

Webinarium CEDUR „Na co uważać i jak nie dać się okraść w Internecie – bankowość elektroniczna dla seniorów. II edycja”

Dla kogo
Webinarium (spotkanie online) jest skierowane do seniorów oraz ich opiekunów.

Cel
Celem webinarium jest zwiększanie świadomości seniorów i ich opiekunów w zakresie aktualnych zagrożeń spowodowanych działalnością cyberprzestępców.

Data i harmonogram czasowy
18 czerwca 2024 roku od 10:00 do 12:30.

Logowanie uczestników na webinarium rozpocznie się od 9:45.

Zgłoszenia
Rejestracja na webinarium odbywa się online, tj. poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy.

W webinarium można uczestniczyć zarówno samodzielnie, jak i grupowo (za pośrednictwem domów seniora, klubów seniora, domów pomocy społecznej, bibliotek itp.). W przypadku zgłoszeń grupowych wypełniając formularz rejestracyjny należy wskazać przybliżoną liczbę uczestników webinarium.

Organizator
Webinarium jest organizowane przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Minister do spraw Polityki Senioralnej oraz Komendą Główną Policji.

Informacje techniczne
W celu uczestnictwa w spotkaniu niezbędne jest stabilne łącze internetowe. W spotkaniu uczestniczyć można poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację. Szczegółowe informacje techniczne zostaną przesłane po potwierdzeniu uczestnictwa oraz wysłaniu wiadomości z zaproszeniem na spotkanie.

Potwierdzenia uczestnictwa
Potwierdzenia uczestnictwa zostaną przesłane do 17 czerwca 2024 roku.

Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny do dnia, w którym odbędzie się webinarium. W przypadku zgłoszeń, które wpłyną w dniu wydarzenia potwierdzenia uczestnictwa będą przesyłane na bieżąco.

Udział w webinarium jest bezpłatny.

Do pobrania

UKNF – Program webinarium CEDUR dla seniorów i ich opiekunów – 18 czerwca 2024 roku

plik .pdf, 462kB
Pobierz

OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW NA USUWANIE AZBESTU Z TERENU POWIATU SŁUPECKIEGO W 2024 ROKU

 

Zarząd Powiatu Słupeckiego informuje o możliwości składania wniosków o wykonanie usługi usunięcia wyrobów zawierających azbest, w ramach realizacji zadania pn.: „Usuwanie wyrobów zawierających azbest na terenie Powiatu Słupeckiego w 2024 roku”.
Termin naboru wniosków rozpoczyna się od dnia 24 czerwca 2024 r.

Wnioski rozpatrywane będą w kolejności ich wpływu do Urzędu Starostwa Powiatowego w Słupcy, do wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel, jednak nie dłużej niż do dnia 13 września 2024 r.
Wnioski mogą być składane:
1) drogą pocztową na adres: Starostwo Powiatowe w Słupcy, ul. Poznańska 20, 62-400 Słupca;
2) w formie elektronicznej przez platformę ePUAP /3chx16dq0d/SkrytkaESP, podpisane za pomocą Profilu Zaufanego lub kwalifikowanego
podpisu elektronicznego;
3) osobiście w Biurze Obsługi Klienta Starostwa Powiatowego w Słupca (Budynek główny) – w celu potwierdzenia złożonego wniosku Wnioskodawca winien posiadać swoją kopię wniosku, Starostwo Powiatowe w Słupcy nie świadczy usług ksero.
Datą złożenia wniosku jest data jego wpływu do Urzędu Starostwa Powiatowego w Słupcy.
Osobami uprawnionymi do złożenia wniosku są:
1) osoby fizyczne, z wyłączeniem beneficjentów Działania A1.4.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (Działanie A1.4.1 „Inwestycje na rzecz dywersyfikacji i skracania łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów w łańcuchu”),
2) przedsiębiorcy,
3) osoby prawne,
4) jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Regulamin realizacji zadania w 2024 roku, a także formularz wniosku oraz formularze załączników do wniosku są dostępne w BIP Starostwa Powiatowego w Słupcy (w zakładce Ogłoszenia i komunikaty/Zarząd Powiatu), w siedzibie Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Słupcy oraz w urzędach gmin z terenu powiatu słupeckiego.
Dofinansowanie do kosztów działania obejmującego zapakowanie odpadów zawierających azbest składowanych na nieruchomościach
znajdujących się na terenie powiatu słupeckiego, transport i unieszkodliwienie tych wyrobów poprzez przekazanie na uprawnione składowisko odpadów niebezpiecznych wynosi 100% całościowych kosztów tego działania.
Pomoc finansowa nie dotyczy demontażu wyrobów zawierających azbest oraz kosztów wykonania nowego pokrycia dachowego.
Realizacja wniosków nastąpi po podpisaniu umowy z Wykonawcą prac, wyłonionym w drodze zapytania ofertowego i trwać będzie do dnia 15 listopada 2024 r.
Przedsięwzięcie finansowane jest ze środków pochodzących z dotacji celowej udzielonej Powiatowi Słupeckiemu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Link do strony z dokumentami do pobrania:
http://bip.powiat-slupca.pl/slupcap/bip/ogloszenia-i-komunikaty/zarzad-powiatu/usuwanie-azbestu-z-terenu-powiatu-slupeckiego-w-2024-r.html  

Informacje dla nauczycieli ubiegających się o stopień awansu zawodowego 2024

Informacje dla nauczycieli ubiegających się o stopień awansu zawodowego nauczyciela
mianowanego zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat
Słupecki
Stara ścieżka:
• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm. );
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni
awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz. U. 2020 poz. 2200 ze zm.);
• Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U.
z 2023 r. poz. 775 ze zm.);
• Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw
(t.j. Dz.U. 2022 poz. 1730 ze zm.);
• Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2597
ze zm.).
Nowa ścieżka:
• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.);
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni
awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz. U. 2022 poz. 1914 ze zm.);
• Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U.
z 2023 r. poz. 775 ze zm.);
• Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw
(t.j. Dz.U. 2022 poz. 1730 ze zm.);
• Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2597
ze zm.).
Termin załatwienia sprawy:
Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania egzaminacyjnego do dnia 30 czerwca
danego roku Starosta Słupecki wydaje decyzję o nadaniu lub odmowie nadania stopnia nauczyciela
mianowanego w terminie do dnia 31 sierpnia danego roku.
Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania egzaminacyjnego do dnia 31 października
danego roku, Starosta Słupecki wydaje decyzję o nadaniu lub odmowie nadania stopnia nauczyciela
mianowanego w terminie do dnia 31 grudnia danego roku.
Miejsce składania dokumentów:
Biuro Obsługi Klienta, Starostwo Powiatowe w Słupcy, ul. Poznańska 20, 62-400 Słupca
z dopiskiem „Wydział Oświaty”.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji wydanej przez Starostę Słupeckiego przysługuje odwołanie do organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, tj. Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego