e-recepta – kolejny krok w cyfryzacji ochrony zdrowia

Od stycznia 2020 roku, poza wskazanymi w przepisach wyjątkami, w obiegu mają pozostać wyłącznie recepty wystawione w postaci elektronicznej (e-recepty). Już teraz zachęcamy do podłączenia się do systemu P1 (e-zdrowia) oraz rozpoczęcia wystawiania e-recept pacjentom.

Podczas szkoleń Zespół Wdrożeń CSIOZ przedstawi funkcjonowanie e-recepty oraz proces podłączenia do platformy P1 (e-zdrowie). W trakcie spotkań odpowiemy również na pytania dotyczące nadchodzących zmian, a także opowiemy o funkcjonalnościach Internetowego Konta Pacjenta (IKP) oraz trwającym pilotażu e-skierowania.

Pierwszy etap wdrożenia e-recepty jest już zakończony. Wszystkie apteki i punkty apteczne zostały podłączone do platformy e-zdrowie (P1). Wśród pacjentów wzrasta świadomość i zainteresowanie e-receptą oraz bezpłatną aplikacją Ministerstwa Zdrowia – Internetowym Kontem Pacjenta (tylko w okresie kwiecień-czerwiec br. blisko 3-krotny wzrost liczby logowań).

E-recepta oraz Internetowe Konto Pacjenta (pacjent.gov.pl) oferują przyjazne i oczekiwane przez pacjentów funkcjonalności, w tym m.in.:

  • możliwość wykupienia przepisanych leków (e-recept) w różnych aptekach bez utraty refundacji,
  • częściową realizację recepty – nie trzeba w tym samym czasie wykupić wszystkich opakowań leku i nie ma konieczności brania odpisu,
  • jeśli pacjent choruje przewlekle, to po ustaleniu z lekarzem może dostać kolejną e-receptę
    bez konieczności wizyty w gabinecie,
  • możliwość sprawdzenia, jak przyjmować lek i w jakiej dawce,
  • dostęp do danych dzieci do 18 roku życia.

Przedstawiciele środowiska medycznego wskazują natomiast na:

  • wygodę,
  • wzrost bezpieczeństwa,
  • większą kontrolę nad procesem terapeutycznym.

Przypominamy, że wystarczy jedynie 5 kroków, aby Podmioty Lecznicze oraz Praktyki mogły wystawiać e-recepty i korzystać z zalet rozwiązań informatycznych w ochronie zdrowia.

W celu podłączenia się Podmiotu Leczniczego bądź Praktyki do systemu P1 (e-zdrowie) należy skorzystać z wniosku udostępnionego na stronie https://rpwdl.csioz.gov.pl. Złożenie wniosku jest możliwe po zalogowaniu się na posiadane konto w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL).

Film instruktażowy, który krok po kroku prowadzi przez złożenie wniosku o dostęp do systemu P1 (e-zdrowie) w RPWDL jest dostępny na Youtube, link TUTAJ.

Po złożeniu wniosku i uzyskaniu dostępu do systemu P1 (e-zdrowie), należy zgłosić się do dostawcy Państwa systemu gabinetowego i uzyskać moduł e-recepty, dzięki czemu wystawianie e-recept będzie możliwe.

Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej CSIOZ i zakładki dedykowanej e-recepcie. W sekcji „dla Podmiotów Leczniczych” zamieszczone są pomocne dokumenty, m.in. najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

W razie pytań pozostajemy do Państwa dyspozycji. Zachęcamy do kontaktu telefonicznego pod numerem 19 457 – nasza infolinia jest dostępna 7 dni w tygodniu w godzinach 6-21 oraz do przesyłania pytań na adres e-mail: e-recepta@csioz.gov.pl.

                                                                             

        Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia

Wydział Wdrożeń Systemu P1

 

Gdzie szukać pomocy medycznej w nocy i święta?

Gdzie szukać pomocy medycznej w nocy i święta?

Informacja dla pacjentów w sprawie uzyskania pomocy medycznej w ramach świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tzw. „wieczorynek”,

szpitalnych oddziałów ratunkowych – SOR oraz Izb Przyjęć – IP 

http://nfz-poznan.pl/page.php/1/0/show/7425

Wieczorynki

W razie zachorowania każdy pacjent może skorzystać, po godzinach pracy swojego lekarza rodzinnego, z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Niezależnie od miejsca zamieszkania pacjent wymagający konsultacji lekarskiej czy pielęgniarskiej w godzinach nocnych od godz.18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w weekendy i święta może zgłosić się do dowolnej poradni realizującej ten rodzaj świadczeń w ramach umowy z NFZ. W Wielkopolsce działają 42 placówki.

Przypominamy, że pacjent może skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej przede wszystkim w przypadku:

  • nagłego zachorowania
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
  • konieczności zachowania ciągłości leczenia lub pielęgnacji.

Z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, w zależności od stanu pacjenta, można skorzystać w ambulatorium lub poprzez wizytę domową (szczegóły wizyt domowych niżej, na czerwono).

Wykaz placówek udzielających świadczeń w ramach nocnej i świątecznej pomocy zdrowotnej w Wielkopolsce

 

SOR, IP

Świadczenia realizowane w ramach szpitalnych oddziałów ratunkowych oraz izbach przyjęć to świadczenia opieki zdrowotnej udzielone w trybie nagłym osobie znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Mogą obejmować również świadczenia, które ze względu na stan zdrowia świadczeniobiorcy wymagają niezwłocznego podjęcia czynności związanych z diagnostyką i leczeniem i nie mogą być zrealizowane w tym czasie przez świadczeniodawców z innych rodzajów.

Izby Przyjęć oraz Szpitalne Oddziały Ratunkowe są jednostkami organizacyjnymi szpitali, które przyjmują pacjentów:

  • przywiezionych przez zespół ratownictwa medycznego
  • zgłaszających się samodzielnie w stanie zagrożenia życia lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia skutkującego zagrożeniem życia.

Do zadań Izby Przyjęć lub Szpitalnego Oddziału Ratunkowego należy:

  • rejestracja osoby zgłaszającej się z jednoczesną kontrolą uprawnień do korzystania ze świadczeń zdrowotnych
  • objęcie pacjenta doraźną opieką lekarską i pielęgniarską tapeutyczną i diagnostyczną stosownie do stanu zdrowia chorego
  • udzielenie porady i pomocy doraźnej pacjentowi nie zakwalifikowanemu do hospitalizacji
  • przyjęcie do szpitala i przekazanie do oddziału pacjenta zakwalifikowanego do hospitalizacji.

Udając się do Szpitala, należy zabrać ze sobą dowód tożsamości (np. dowód osobisty). W sytuacji przyjęcia w trybie pilnym brak dokumentu tożsamości nie stanowi przeszkody w przyjęciu do szpitala.

 

Wykaz Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych w Wielkopolsce

http://nfz-poznan.pl/getAttach.php?AttachID=2547&AttachCtrl=875263

Wykaz Izb Przyjęć w Wielkopolsce

http://nfz-poznan.pl/getAttach.php?AttachID=2545&AttachCtrl=453272

Wykaz punków stomatologicznej pomocy doraźnej w Wielkopolsce

http://nfz-poznan.pl/getAttach.php?AttachID=2546&AttachCtrl=288398

 

Pamiętaj!

– W ramach podstawowej opieki zdrowotnej w nocy i święta nie obowiązuje rejonizacja, jeśli wybieramy się sami do placówki. Pacjenci mogą korzystać z pomocy medycznej w dowolnym miejscu, w każdej z placówek, która podpisała z NFZ umowę na leczenie pacjentów w tym zakresie świadczeń. Natomiast jeśli zamawiamy wizytę do domu (wieczorynki realizują także – w razie potrzeby – wizyty domowe) – dzwonimy do placówki, która znajduje sie najbliżej naszego miejsca zamieszkania.

– jesli podczas wizyty w punkcie nocnej i świątecznej pomocy zdrowotnej lub w Izbie Przyjęć lub w SORze- lekarz stwierdzi niezdolność pacjenta do wykonywania pracy z powodu choroby, wystawia druk L4. Zasadą jest, że takie zaświadczenia wystawia ten lekarz, który fizycznie zbadał pacjenta i na tej podstawie stwierdza, że jest on czasowo z powodu choroby do tej pracy niezdolny. Niedopuszczalnym jest odsyłanie pacjenta do lekarza POZ po tzw. „L4”.

Szczegółowych informacji udzielamy również pod numerem telefonu 800 190 590. Zadzwoń i sprawdź, gdzie masz najbliżej.

Źróło: http://nfz-poznan.pl/page.php/1/0/show/7425

Kurs wakacyjny na plażę

Na prośbę mieszkańców naszego powiatu starosta uruchamia od 1 lipca kurs autobusowy o charakterze użyteczności publicznej ze Słupcy do Kosewa.

Autobus na linii Słupca-Giewartów-Kosewo-Słupca będzie kursował od poniedziałku do piątku: wyjazd ze Słupcy D.A. godz. 9.50, powrót z Kosewa godz. 15.30. Cena Biletu ze Słupcy do Kosewa wynosi 9.00 zł, a ze Słupcy do Giewartowa 8.10 zł powrót w tej samej cenie.

Zobacz więcej →

Emerytury nadszedł czas – miłe pożegnanie

Wicestarosta Czesław Dykszak, członek Zarządu powiatu słupeckiego Andrzej Bernat, sekretarz Mariola Landowska, skarbnik Józef Wziętek oraz Justyna Górecka – specjalista ds. pracowniczych, 25 lipca br. spotkali się z dwiema pracownicami Starostwa Powiatowego w Słupcy, które kończą swoją zawodową pracę i przechodzą na zasłużoną emeryturę.   

Zobacz więcej →

Porozumienie z PFRON w sprawie systemu SOW

Starosta Jacek Bartkowiak oraz wicestarosta Czesław Dykszak, 12 lipca 2019 r. podpisali z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie porozumienie, którego przedmiotem  jest określenie zasad wymiany wiedzy, doświadczeń, informacji, danych i wspólnego korzystania z Systemu Obsługi Wsparcia finansowego (SOW) ze środków PFRON.

Zobacz więcej →