29.04. – sesja Rady Powiatu

XXXVI sesja on-line Rady Powiatu Słupeckiego

Sesja  odbędzie się w dniu  29 kwietnia 2021 roku (czwartek) o godzinie 1300 za pomocą systemu sesji zdalnej PEXIP.

Porządek  obrad:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołów z sesji Rady Powiatu Słupeckiego:

– Nr XXXIV/2021 z dnia 15 marca 2021 r.

– Nr XXXV/2021 z dnia 25 marca 2021 r.

  1. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym.
  2. Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego na terenie powiatu słupeckiego w 2020 roku.
  3. Informacja o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego na terenie powiatu słupeckiego w 2020 roku.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie nadania odznaki „Zasłużony dla Powiatu Słupeckiego”.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Słupeckiego na 2021 rok.
  6. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Słupeckiego na lata 2021-2035.
  7. Skarga na Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Słupcy.
  8. Wolne głosy i wnioski.
  9. Zakończenie obrad.

Zainaugurowano działalność Lokalnego Partnerstwa ds. Wody

Wzmocnienie koordynacji działań pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w zarządzaniu zasobami wody na obszarach wiejskich będzie misją Lokalnego Partnerstwa ds. Wody, którego działalność na terenie powiatu słupeckiego zainicjowano podczas wczorajszego (20.04.) spotkania inauguracyjnego.

Podczas spotkania przedstawione zostały główne kierunki działania LPW oraz zasady na jakich współpraca ma się odbywać. Omówione zostały także uwagi i problemy z jakimi borykają się podmioty. Przedyskutowany został też projekt regulaminu Lokalnego Partnerstwa ds. Wody na terenie powiatu.

Zainteresowane strony powołały Radę Partnerstwa, w skład której weszli: starosta Jacek Bartkowiak, Małgorzata Modrzejewska, kierownik Wydziału Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Słupcy, Michał      Matłoka reprezentujący Lasy Państwowe Nadleśnictwa Grodziec, Krystyna Rogowska z Rejonowego Związku Spółek Wodnych w Słupcy oraz Jan Pauliński z Wielkopolskiej Izby Rolniczej.

Czym jest Lokalne Partnerstwo ds. Wody?

W 2020 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi we współpracy Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie oraz Wojewódzkimi Ośrodkami Doradztwa Rolniczego podjęło prace nad utworzeniem lokalnych partnerstw na rzecz wody (LPW), których zadanie ma polegać na inicjowaniu, a następnie zacieśnianiu współpracy oraz stworzeniu sieci kontaktów pomiędzy lokalnym społeczeństwem, a instytucjami i urzędami w zakresie gospodarki wodnej na obszarach wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa. Zdecydowano, że partnerstwa powstawać będą na poziomie powiatu, jako struktury obejmującej wystarczająco duże obszary geograficzne do podejmowania działań strategicznych, mających szansę realnego oddziaływania na procesy współpracy pomiędzy zaangażowanymi w projekt stronami. Działania te mają prowadzić do poprawy efektywności zarządzania wodą na obszarach wiejskich.

Kolejne spotkanie w powiecie słupeckim, w formie on-line, planowane jest na okres lipiec-wrzesień. Będzie ono poświęcone celom szkoleniowym, m.in. poszerzaniu wiedzy na temat wody w środowisku rolniczym.

LPW będzie realizować swoje cele poprzez:

  1. Powołanie wspólnej reprezentacji osób, podmiotów prywatnych, organizacji pozarządowych i instytucji publicznych zrzeszonych w LPW.
  1. Stworzenie struktury organizacyjnej LPW, wyłonienie lidera i koordynatora działań oraz przyjęcie regulaminu działalności LPW i osób je reprezentujących w kontaktach z instytucjami publicznymi.
  1. Wdrożenie skutecznego system informowania członków LPW o podejmowanych działaniach organizacyjnych, remontowych i inwestycyjnych w zakresie urządzeń wodnych.
  1. Stworzenie koncepcji poprawy sytuacji na terenie powiatu w zakresie gospodarki wodnej – przyjęcie przez LPW listy priorytetów inwestycyjnych i remontowych na terenie powiatu.
  1. Wspieranie działań na rzecz pozyskiwania środków zewnętrznych na utrzymanie i modernizację oraz inwestycje wodne podejmowanych przez członków LPW.
  1. Współpraca z ekspertami w zakresie określania zasobów wodnych i ich racjonalnego wykorzystania oraz pomoc w postaci doradztwo na rzecz LPW i jego członków.
  1. Różnorodne działania promujące znaczenia racjonalnej gospodarki wodą we wszystkich środowiskach na terenie powiatu.
  1. Przygotowanie i realizacja programów edukacyjnych w zakresie gospodarowania wodą.

9. Organizacja spotkań informacyjnych oraz wymiana doświadczeń pomiędzy partnerami.

Harmonogram posiedzeń komisji stałych Rady Powiatu

Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego
Komisja Zdrowia i Spraw Społecznych
27.04.2021 r., godz. 1300

1. Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego na terenie powiatu słupeckiego w 2020 roku.
2. Informacja o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego na terenie powiatu słupeckiego w 2020.
3. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwały budżetowej Powiatu Słupeckiego na rok 2021.

Komisja Budżetu, Finansów, Rozwoju Gospodarczego i Promocji
28.04.2021 r., godz. 1430

1. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwały budżetowej Powiatu Słupeckiego na rok 2021.
2. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Słupeckiego na lata 2021-2035.

Ruszył przetarg na kolejny etap budowy dróg obronnych w powiecie

Starostwo Powiatowe w Słupcy ogłosiło kolejny przetarg na rozbudowę drogi powiatowej Nr 3040P Smolniki Powidzkie (DW262) – Powidz (DP 3040P) wraz z budową obwodnicy m. Powidz i m. Przybrodzin.
  • Przetarg ogłoszony pod koniec roku musiał zostać unieważniony z powodu zmian przepisów prawa zamówień publicznych w trakcie jego trwania;
  • Inwestycja ta po budowie nowej drogi powiatowej Niezgoda-Powidz oraz rozbudowy drogi od Niezgody do Kochowa to kolejny etap budowy dróg obronnych w powiecie;
Zadanie obejmuje 2 etapy:
  • Etap 1: Rozbudowa drogi powiatowej nr 3040 P na odcinku Smolniki Powidzkie – Hutka;
  • Etap 2: Budowa nowego odcinka drogi na odcinku Hutka – Powidz;
Wykonawca zobowiązany jest uzyskać w imieniu i na rzecz Zamawiającego wymaganych prawem ostatecznych decyzji administracyjnych, w tym: decyzji ZRID, decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Ze względu na to, że inwestycja realizowana będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj”, obowiązkiem będzie również przygotowanie dokumentacji projektowej oraz projektu organizacji ruchu – stałej i czasowej, zapewniającej ciągłość ruchu na czas robót.
Inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca grudnia 2022 roku. Jej szacunkowa wartość to około 50 mln złotych.
  • Jeszcze w II kwartale zostanie ogłoszony przetarg na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu dla tej inwestycji. W tym wypadku szacunkowa wartość zamówienia to około 1 mln złotych;
  • W II połowie roku ruszy przetarg na rozbudowę drogi powiatowej nr 2161P Powidz – granica powiatu (Witkowo). Zadanie to pochłonie ponad 12,5 mln złotych;
  • Wszystkie powyższe inwestycje sfinansowane będą w całości ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Konkurs „Równać Szanse – Małe Granty”

Konkurs „Równać Szanse – Małe Granty” –  to szansa dla bibliotek, domów kultury i lokalnych organizacji pozarządowych na dotację w wysokości do 8 500 zł. Dotacja przyznawana jest na pięciomiesięczne działania młodych osób w wieku 13-19 lat, pochodzących ze wsi i miast do 20 tysięcy mieszkańców.

Wnioski  można składać do 1 czerwca br. do godziny 12.00, na projekty realizowane pomiędzy 1 września 2021 a 31 stycznia 2022 roku.

Do aplikowania w konkursie uprawnione są instytucje i organizacje z miejscowości do 20 000 mieszkańców:

  • organizacje pozarządowe, zarejestrowane (w formie stowarzyszeń lub fundacji) w KRS lub w ewidencji prowadzonej przez starostów;
  • powiatowe, miejskie i gminne domy kultury;
  • powiatowe, miejskie i gminne biblioteki publiczne;
  • Koła Gospodyń Wiejskich wpisane do rejestru Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa lub KRS bądź ewidencji prowadzonej przez starostów.

Konkurs ogłoszony został w ramach Programu „Równać Szanse” Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności prowadzonego przez Fundację Civis Polonus.

Na stronie rownacszanse.pl znajdują się wszelkie niezbędne informacje dotyczące konkursu.

Wycena wyposażenia szpitala do poprawki

Zarząd Powiatu Słupeckiego zapoznał się na dzisiejszym (20.04.) posiedzeniu z wykazem wyposażenia i sprzętu nowej części budynku głównego Szpitala w Słupcy.

P.o. dyrektora Rafał Spachacz przedstawił kosztorys, w którym zawarte zostało zapotrzebowanie rzeczowe i finansowe dla nowego obiektu. Po zapoznaniu się z przedmiotowymi materiałami, Zarząd Powiatu przyjął, przedstawione przez dyrektora, zapotrzebowanie rzeczowe i ilościowe natomiast nie zaakceptował wartości szacunkowych zakupu mebli, koszy, wieszaków, łóżek i innego doposażenia sal, a także pomieszczeń zabiegowych. W opinii Zarządu, koszty zakupu wyposażenia zostały oszacowane w sposób zawyżony. Dyrektor został zobowiązany do przedstawienia ponownej wyceny i wartości szacunkowej doposażenia, nowo wybudowanej części obiektu, w terminie do 12 maja br.

Szpital odniósł się do zastrzeżeń pacjentki

W związku z interwencją jednej z pacjentek szpitala jednoimiennego SP ZOZ  w Słupcy, która zgłosiła zastrzeżenia do procedur obowiązujących na Oddziale Ginekologiczno-Położniczym w zakresie przebywania z dzieckiem w jednej sali i braku możliwości karmienia piersią oraz przekazywania swojego mleka, pomimo wyrażonej przez nią woli, przedstawiamy stanowisko szpitala wyrażone przez lek. Piotra M. Czerwińskiego-Mazura, koordynatora ds. COVID-19 w SP ZOZ Słupca:

„Kwestia kontaktu zdrowego dziecka z zakaźną matką to decyzja lekarska, w kompetencji neonatologów i położników, i jest każdorazowo podejmowana, w zależności od stanu zdrowia dziecka, matki oraz możliwości ośrodka. Tego typu okoliczności są uwzględnione także w aktualnych wytycznych Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego czy Ministerstwa Zdrowia, cytowanych jednakże wybiórczo w przedstawionym piśmie Fundacji Matecznik z zarzutami wobec naszego szpitala.

Od listopada 2020 roku nasz Oddział Ginekologiczno-Położniczy stara się wypełnić wszystkie oczekiwania naszych Pacjentek, w tym – przy niewielkim obłożeniu – mając świadomość ogromnie ważnej roli kontaktu matki z dzieckiem po porodzie – udawało się nam wyodrębnić pomieszczenia do kontaktu matek z dziećmi, w sposób w miarę bezpieczny dla dziecka, z akceptacją przez matki ewentualnego ryzyka zakażenia dziecka. W ostatnich jednak tygodniach ilość pacjentów zakażonych COVID-19 w ciężkim stanie trafiających do naszego szpitala przekroczyła wszelkie wcześniejsze prognozy i na wagę złota a przede wszystkim życia ludzkiego stało się każde ujęcie tlenu dostępne dla chorych. To spowodowało, że byliśmy zmuszeni podjąć bolesną decyzję o włączeniu części oddziału Ginekologiczno-Położniczego w strukturę ogólnocovidową, by uratować więcej istnień ludzkich. Przy jednoczesnym wzroście obłożenia sal porodowych pacjentkami rodzącymi zakaźnymi COVID+ przestaliśmy czasowo mieć możliwość zorganizowania bezpiecznego kontaktu noworodka z matką przez okres 1-2 dni ich hospitalizacji. Mamy do czynienia z sytuacją nadzwyczajną w postaci szczytu 3-ciej fali pandemii, i nasza placówka stara się uratować życie jak największej liczbie chorych, wykorzystując każdą wolną przestrzeń do umieszczenia chorych duszących się z powodu covidowego zapalenia płuc, którzy bez tej pomocy by zmarli! Jesteśmy zatem zmuszeni wybierać mniejsze zło w postaci pogorszenia komfortu hospitalizacji na rzecz udzielenia pomocy większej liczbie chorych niż kiedykolwiek.

Pełnimy rolę szpitala zakaźnego pomimo tego, że nie jesteśmy z założenia szpitalem zakaźnym i nie mamy przystosowanych pomieszczeń do takiej roli. By umożliwić kontakt matki z dzieckiem konieczne by było posiadanie izolatek z węzłami sanitarnymi – a tego nie posiadamy. Przekształcenie naszego szpitala w zakaźny zostało na nas narzucone decyzją administracyjną Wojewody Wielkopolskiego w obliczu sytuacji nadzwyczajnej jaką jest ogromna liczba chorych COVID+ w Wielkopolsce, wymagająca natychmiastowej hospitalizacji, intensywnej tlenoterapii i terapii dożylnej celem ratowania życia.

Jeśli zatem, dla bezpieczeństwa noworodków, z powodu braku możliwości zorganizowania bezpiecznego dla dziecka kontaktu z matką, neonatolodzy szpitalni podjęli taką decyzję – jest to usprawiedliwione wyższą koniecznością. Na szali mamy kilkudniowe utrudnienie w kontakcie dziecka z matką przeciwko redukcji ilości miejsc dla umierających pacjentów z ciężką postacią COVID19.

Zorganizowanie bowiem ewentualnych dodatkowych pomieszczeń dla zrealizowania oczekiwań wymienionych w piśmie skutkowało by koniecznością likwidacji części zajętych ciągle miejsc covidowych dla ciężko chorych w stanie bezpośredniego zagrożenia życia.

Jestem przekonany, że zespół neonatologiczno-położniczy dołoży wszelkich starań, by – jak tylko sytuacja na to pozwoli – przywrócić możliwości zapewnienia matkom i noworodkom lepszych warunków hospitalizacji.

Obecnie noworodki przebywają – zgodnie z wytycznymi – w Izolowanych przestrzeniach inkubatorów, w odrębnym Oddziale Neonatologii, gdzie nie mają fizycznie kontaktu ze strefą skażenia biologicznego w której przebywają ich matki. Ponieważ położnice przebywać obecnie muszą na salach wieloosobowych, a każda z nich ma odmienny stopień ryzyka zakażenia dziecka, ryzyko zakażenia dla zdrowego noworodka przebywania w takim pomieszczeniu jest znacznie wyższe niż to akceptowane w przypadku kontaktu 1:1 dziecka tylko z własną matką w izolatce. To właśnie jest główną podstawą decyzji lekarskiej o konieczności zawieszenia takich kontaktów. Z naszej wiedzy wynika, że do podobnych rozwiązań zmuszone sytuacją są także inne placówki porodowe COVID+ w Polsce, nie posiadające izolatek.

Dla personelu szpitala to sytuacja wojny o ludzkie życia. Ogromnie nam przykro, że jesteśmy zmuszeni do tak drastycznych ruchów, a podejmowanie tego typu lekarskich decyzji jest szalenie trudne. Wszyscy z nadzieją obserwujemy statystyki lokalne, i choć nie odczuwamy na razie osłabienia trzeciej fali w zakresie ilości osób w ciężkim stanie przywożonych do naszego szpitala, to mamy ogromną nadzieję, że w ciągu najbliższych dni sytuacja ulegnie poprawie”.

 

Z poważaniem

Lek. Piotr M. Czerwiński-Mazur

Koordynator ds. COVID-19

Szpital im. dr. Romana Grzeszczaka

SPZOZ w Słupcy

ul. Traugutta 7, 62-400 Słupca

Kolejne trzy „prerespiratory” trafiły do szpitala jednoimiennego SP ZOZ w Słupcy

Kolejne trzy „prerespiratory” trafiły do szpitala jednoimiennego SP ZOZ w Słupcy i są już wykorzystywane przy leczeniu pacjentów zakażonych koronawirusem, będących w ciężkich stanach klinicznych. Wojewoda Wielkopolski Michał Zieliński ponownie pozytywnie odpowiedział na prośbę SP ZOZ w Słupcy i wsparł leczenie chorych na COVID-19 w tutejszym szpitalu poprzez przekazanie urządzeń do wysokoprzepływowej terapii tlenowej.

Tlenoterapia wysokoprzepływowa dostarcza pacjentom więcej tlenu niż w przypadku systemów wykorzystujących maskę tlenową, a dodatkowo jest dla nich wygodniejsza. Ponadto pacjenci szybciej wracają do zdrowia i unikają inwazyjnej terapii oddechowej.
Badania wykazały, że wysokoprzepływowa tlenoterapia może z powodzeniem zastąpić konwencjonalną wentylację inwazyjną lub nieinwazyjną z użyciem maski tlenowej u pacjentów z niewydolnością oddechową, a jednocześnie pozwala im szybciej wrócić do zdrowia. Przekłada się to na lepsze wyniki leczenia i krótszy pobyt w szpitalu. Tlenoterapia wysokoprzepływowa jest bardziej komfortowa dla pacjentów niż wentylacja nieinwazyjna. Miękkie końcówki kaniuli nosowej nie drażnią nozdrzy, a zmiany skórne i inne niepożądane skutki stosowania masek tlenowych występują rzadziej. Ogrzanie i nawilżenie mieszanki gazowej poprawia zarówno tolerancję pacjenta, jak i skuteczność terapeutyczną leczenia.
Urządzenia przekazane SP ZOZ w Słupcy po raz kolejny przez Wojewodę Wielkopolskiego mają wiele zalet w terapii chorych zakażonych koronawirusem. Stanowią najnowszą metodą wsparcia oddechowego pacjenta, pozwalają leczyć chorych poza Oddziałem Anestezjologii i Intensywnej Terapii, pomagają zmniejszyć martwą przestrzeń oddechową w płucach, poprawiają wymianę gazową, redukują wysiłek oddechowy, nie wymagają konieczności czasochłonnych i skomplikowanych procesów dezynfekcji pomiędzy pacjentami, a co najważniejsze – pozwalają uniknąć u niektórych chorych wentylacji inwazyjnej (z zastosowaniem respiratora) i powikłań z nią związanych. Stosowanie urządzeń typu HIGH FLOW jest rekomendowane do stosowania w terapii szpitalnej przez Konsultant Wojewódzką w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii dr n. med. Karinę Wronkę.
Szpital SP ZOZ w Słupcy posiada aktualnie 11 urządzeń typu HIGH FLOW, tzw. „prerespiratorów”. Osiem sztuk przekazał Wojewoda Wielkopolski, dwa urządzenia są darem Fundacji „Siepomaga” natomiast jedno urządzenie przekazała w 2020 r. Archidiecezja Gnieźnieńska. Planowany jest także zakup urządzeń do wysokoprzepływowej terapii tlenowej, ze środków pochodzących z darowizny od Fundacji „LOTTO” im. Haliny Konopackiej. Fundacja „LOTTO” przekaże także środki finansowe dla SP ZOZ w Słupcy na zakup dodatkowego wyposażenia Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii, dedykowanego intensywnej terapii pacjentów z rozpoznaniem COVID-19.

Powiat przystępuje do szerokiej koalicji dla odbudowy stosunków wodnych w rejonie PPK

Władze powiatu słupeckiego będą uczestniczyć we współpracy przy odbudowie stosunków wodnych w rejonie Powidzkiego Parku Krajobrazowego. Na ostatnim posiedzeniu zarząd powiatu wyraził zgodę na podpisanie listu intencyjnego, którego sygnatariuszami są również m.in. Zespół Elektrowni PAK, PGW Wody Polskie, Stowarzyszenie Powidzkiego Parku Krajobrazowego oraz zainteresowane samorządy sąsiadujące z PPK.

Wola współpracy stron ma na celu przyspieszenie odbudowy stosunków wodnych w rejonie PPK, poprzez skierowanie wód możliwych do wykorzystania z rzeki Warty do wyrobisk pokopalnianych po odkrywkach Kazimierz Północ i Jóźwin IIB z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury Zespołu Elektrowni PAK S.A. Przerzut wód ma przyczynić się do odbudowy poziomów wodonośnych, które uległy obniżeniu na skutek funkcjonującego przez lata leja depresji związanego z eksploatacją węgla w tym regionie. W konsekwencji przełoży się to na podniesienie poziomów zwierciadła wód jezior zlokalizowanych na terenie powidzkiego parku. Na początku marca br. odbyło się spotkanie z przedstawicielami PGW Wody Polskie i ZE PAK, podczas którego określono szacunkowy koszt planowanej inwestycji na ok. 20 mln zł. Natomiast wkład własny oszacowano na poziomie 15-25% (od 3 do 5 mln zł). Środki na planowane działania miałyby pochodzić z Krajowego Programu Odbudowy oraz Funduszu Sprawiedliwej Transformacji Energetycznej, a także innych form unijnego i krajowego wsparcia.

Zgodnie z zapisem listu intencyjnego, jego podpisanie nie rodzi dla stron skutków finansowych. Ewentualny wkład własny, zostanie określony w drodze odrębnego porozumienia.


W ramach zadania mają być wykonane:

  • pompownie wód powierzchniowych na terenie Elektrowni Pątnów,
  • rurociąg łączący Jezioro Gosławskie z wyrobiskiem pokopalnianym Kazimierz Północ o wydajności co najmniej 1,5 m3/s
  • połączenie systemem rowów otwartych wyrobisko pokopalniane Kazimierz Północ z wyrobiskiem pokopalnianym Jóźwin IIB poprzez zbiornik poeksploatacyjny Roztoka.