15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta

Tegoroczne obchody odbywają się pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci”

Coraz więcej transakcji zakupowych Konsumenci zawierają w Internecie – jest wygodniej, szybciej, dużo większy wybór towarów, ale także obecnie pandemia. Robiąc zakupy, szczególnie w sieci, trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach, dla naszego własnego bezpieczeństwa.

Upewnij się, czy przedsiębiorca umieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany – to obowiązkowe dane, które pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie ma powodów, aby je ukrywać.

Przeczytaj i sprawdź – opis produktu, zdjęcia, cenę. Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe opłaty – np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia. Zanim zamówisz, poznaj zasady płatności – wybierz tę, która w konkretnym przypadku jest najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteś przekonany, co do wiarygodności sprzedawcy wybierz opcję zapłaty przy odbiorze.

W przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych przysługuje ci prawo do zwrotu towaru. Można to zrobić w ciągu 14 dni, ale tylko wtedy, gdy twoim kontrahentem jest przedsiębiorca. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot ceny towaru oraz kosztów jego wysłania. Konsument obowiązany jest natomiast  ponieść koszt zwrotu towaru.

Są jednak grupy produktów, których zakup w sklepie wirtualnym nie daje możliwości zwrotu. Nie możesz zrezygnować z zakupów, gdy zamawiasz: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowałeś je z folii – stanowi o tym tzw. klauzula celofanowa. Rezygnacja nie będzie też możliwa, kiedy zakupiłeś rzecz nieprefabrykowaną, wyprodukowaną według twojej specyfikacji lub służącą zaspokojeniu twoich zindywidualizowanych potrzeb, a także wówczas, gdy kupiłeś wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert, ale również w przypadku dostarczenia treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną twoją zgodą przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po uprzednim poinformowaniu przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.

Pamiętaj o wyjątkach i kupuj świadomie.

Masz prawo do reklamacji. Masz na to aż dwa lata od zakupu. Zachowaj paragon lub inny dowód zakupu – ułatwią dochodzenie roszczeń, w przypadku składania reklamacji.

Konsumencie wejdź na portal konsument.edu.pl, który Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował wspólnie z Fundacją ProPublika i sprawdź, czy uda ci się uniknąć czyhających w sieci pułapek.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów TUTAJ

Z pomocą przychodzi także Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta – tel. 63 275 86 46